۱۱/۱۷/۱۳۸۴

احمدی‌نژاد و ملی شدن نفت!؟
گویا جدیداً مهرورزی خودمان بیانیه‌ای داده و ملی شدن نفت و برنامة انرژی هسته‌ای دولت خود را از نظر استقلال ملی در یک مقام قرار داده است. این نوع سیاست‌بازی‌ها از مهرورزی بعید بود، ولی کلک از آب در آمد، و بازی‌ سیاست را گویا یادش داده‌اند. بله، وقتی از دو مسئلة متفاوت صحبت می‌کنید که هر دوی آنان در تاریخ مملکت به هزاران وسیلة مختلف تحریف شده‌اند، به راحتی می‌توان از تحریف‌هائی که در مورد اولی به کار گرفته شده برای تحریف و توجیه دومی هم استفاده کنید. این را می‌گویند سیاست ارتباطات، و صرفه جوئی در وقت و انرژی!!؟

ولی اینکه مهرورزی از این کارها بلد باشد، این یکی را نمی‌دانستیم. حالا می‌بینیم که او را دست کم گرفته بودیم. نفت ایران و ملی شدن آن‌ ـ اگر آنچه پیش آمد بتوان ملی شدن نامید ـ از نظر سیاسی یک کلاف سر در گم است. هزاران نظریة اقتصادی و سیاسی در مورد آن به رشتة تحریر در آمده و هنوز هم معلوم نیست که کدام جریانات سیاست بین‌الملل و به چه دلایلی این برنامه را پیاده کردند. نتایج این ملی شدن هم حداقل از نظر اقتصادی وابستگی هر چه بیشتر ما به غرب را به همراه آورد، ولی نتیجة سیاسی آن همه روزه در برابر چشمان میلیون‌ها ایرانی بر صفحة تلویزیون و صفحات روزنامه‌ها قابل رویت است: مهرورزی، رهبرنابغة جمهوری اسلامی، رئیس جمهور فرهیختة سابق، سردار اکبر، نابغة علوم اقتصادی سردار محسن رضائی و ...؟

اگر مهرورزی کمی سیاست می‌داشت، باید می‌گفت: مردم مطمئن باشید که نتیجة برنامة اتمی جمهوری اسلامی به فاجعة ملی شدن نفت در ایران منجر نخواهد شد. مطمئن باشید که با به دست آوردن چرخة کامل سوخت هسته‌ای نخاله‌ای چون من دیگر رئیس جمهور اجباری شما نخواهد شد، مطمئن باشید که در صورت درست کردن یک بمب اتمی کوچولو چنگیز و تیمور را همانطور که ما پاسدارها را به جان‌اتان انداختیم به جان و مال و ناموس‌تان حاکم نمی‌کنند، مطمئن باشید که ... در این صورت حداقل مردم، در ظاهر مطمئن می‌شدند که اینبار فاجعة ملی شدن نفت تکرار نخواهد شد!!؟

هیچ نظری موجود نیست: