۱/۱۲/۱۳۸۵

ایران، اسلام و استعمار


آیا اسلام در جهان امروز صورت‌بندی‌ای قابل قبول در برخورد با مسائل انسانی و اجتماعی می‌تواند ارائه دهد یا نه؟ این سئوالی است که هنوز بی‌جواب مانده. صد البته اگر از طرفداران حکومت اسلامی ایران جویای جواب شوید، خواهند گفت: «بله! اسلام برای جوامع بشری دستوری کامل و جامع ارائه داده که تا ظهور امام زمان، سعادت و نیک‌بختی انسان‌ها را صرفاً از طریق اجرای این فرامین می‌توان تضمین کرد!»

این سخنان که بیشتر به حکایاتی می‌ماند که مادربزرگ‌ها برای خواب کردن نوه‌هایشان تعریف می‌کنند، در جهانی که امروز ملت‌های مسلمان، خصوصاً ملت ایران، با آن روبروست، بیشتر حکایت «جفنگ گوئی» دارد، تا «حل مسئله». امروز نه تنها اسلام،‌ که تمامی تفکرهای سنتی و گاه، پیشرو چون مارکسیسم لنینیسم، در مورد انسان، نقش او در جامعه، چارچوب‌های فعالیت‌های انسانی در جامعه و ... در تضاد با تعریفی که «سرمایه‌داری» آنرا بر تمامی پهنة گیتی گسترانده، کاملاً‌ درمانده شده‌اند. ولی در مورد ایران امروز، «جواب‌های اسلامی» ارائه شده در برابر «سئوالات انسانی» مطرح شده، بیشتر به پیچیدن دعا و سحر در تکه‌کاغذها نزدیک است ـ که در قدیم برای درمان یک بیماری عفونی مورد استفاده قرار می گرفت ـ تا آنتی‌بیوتیکی که عفونت را از میان بردارد. البته «جواب‌های اسلامی» خنده‌دار و مضحک‌اند، ولی در کمال تأسف «سئوالات انسانی» پا برجا و استوار در مقابل ما قد بر افراشته، و هزاران هزار انسان در انتظار جواب آنان لحظه شماری می‌کنند.
.
از دو حال خارج نیست، یا قادریم نظام اجتماعی سرمایه‌داری را از پایه مورد تردید قرار ‌دهیم، و سعی در ساخت و پرداخت نظام دیگری از روابط داشته باشیم، یا مجبور به پیروی از نظام اجتماعی تحمیل شده از جانب سرمایه‌داری می‌شویم. در اوائل هیاهوی 22 بهمن، گروهی از «فرهیختگان» حکومت اسلامی، از قبیل بنی‌صدر، سروش و ... چنین وانمود می‌کردند که گویا این صورت‌بندی «سحرآمیز» را در جیب دارند، و در عرض چند سال محصولات «اسلامی» را روانة بازار مصرف «خداجویان» خواهند کرد، و از طرف دیگر «اندیشمندان!» دیگر این حاکمیت از قبیل خمینی، طالقانی، بهشتی و ... ادعا می‌کردند که صرفاً با استخراج از قوانین و متون فقهی این معجون سحرآمیز در اسرع وقت در اختیار بشریت قرار می‌گیرد!

اگر خوش‌باوران و کم‌سوادانی آنروزها این «وجعجعات» بی‌سر و ته را قبول می‌کردند، امروز پس از گذشت 27 سال بر همه آشکار شده که این امامزاده نه تنها «معجزه‌ای» ندارد، که خود وسیله و نان‌دانی برای استعمار و عوامل دستاربند و کلاهی داخلی‌اش شده. تضادهای حاکم بر ادارة امور کشور ایران از شمار بیرون است، که نه تنها در مقام یک برخورد اسلامی مسخره‌اند، که درست 180 درجه با قوانین «شرع مبین» در تضاد‌اند.

به طور مثال، در کشوری که بر اساس قوانین جاری آن «پدر حق خون بر فرزند دارد»، یعنی به عبارت دیگر اگر پدری فرزند خود را بکشد، از هر گونه مجازاتی معاف است، در دانشکده‌های پزشکی‌اش 3 دهه است که روانکاوی فروید را، که ریشه در اصل «پدرکشی» به عنوان عامل برخورد با «عصبیت‌های ناخودآگاه» دارد، به دانشجویان رسماً «تدریس» می‌کنند. و اگر در تحقیقی در باب عقاید فروید مشخص شود که وی تحت تأثیر مکتب «نیچه» و خصوصاً تفکر «داروینیستی» از رشد اجتماعی انسان قرار داشته، این حکایت بسیار جالب‌تر نیز می‌شود. باید دید کسانی که انسان را «اشرف مخلوقات» به شمار می‌آورند، در بارة اینکه این «اشرف‌خان» برخاسته از نسل «میمون» است چه توجیهی ارائه می‌دهند، که نظریات بالینی متفکرانی چون فروید، آدلر، و یا ماده‌گرایانی چون طرفداران رفتارگرائی را در دانشکده‌های پزشکی خود وسیلة معالجة نابسامانی‌های روانی آندسته از پاسداران اسلام کرده‌اند که از جبهة حق علیة باطل با یک بار عقده‌ها و ناهنجاری‌های روانی به جامعه بازگشته‌اند.

از این نمونه‌ها، در حکومت اسلامی ایران فراوان می‌توان یافت، و با در نظر گرفتن چنین «آش در هم جوشی» که تحت عنوان «تفکر حکومت اسلامی»، 27 است به خورد ملت ایران داده می‌شود، فقط یک نتیجه‌گیری می‌توان کرد: این حکومت‌ بر اساس پیش‌داوری‌ها، بیسوادی‌ها، عقب‌ماندگی‌های فرهنگی مشتی اراذل و اوباش تشکیل شده، و از آنجا که چنین پشتوانه‌ای برای حفظ یک حاکمیت، آن هم حاکمیتی که مشرف بر شاهراه‌های ارتباطی انرژی جهانی باشد، هیچگاه کفایت نخواهد کرد، باید به پشتوانة آنان حمایت حکومت‌های استعمارگر جهان را نیز اضافه کنیم.
.
جدیدترین نمونه از این ضد و نقیض گوئی‌های اسلامی، مورد یک افغان به نام عبدالرحمان است که به دلایلی از دین اسلام خارج شده و مسیحی شده است. این مطلب که در هزارة سوم میلادی فردی حق ندارد دین خود را انتخاب کند، یکی از «اصول» و «پایه‌های» شرع مبین اسلام است. به عبارت بهتر، بر اساس تفکر اسلامی، ایشان ـ عبدالرحمان ـ واجب‌القتل هستند! و آمریکا که با لشکرکشی به کشورهای مسلمان، فرضاً قصد سرکوبی اسلام‌گرایان تندرو را دارد، در واقع خود تبدیل به حامی چنین وحشیگری‌هائی شده است، و حکومت طرفدار آمریکا در افغانستان بجای اعلام مواضع خود، این افغانی را از کشور فرار می‌دهد تا به ایتالیا پناهنده شود. حاکمیت آمریکائی کرزائی در کابل، و حاکمیت آمریکائی حکومت اسلامی در تهران، در مورد چنین «جرمی»‌ تصمیمی یکسان می‌گیرند، با این تفاوت که اگر عبدالرحمان در افغانستان، زیر نظر ارتش آمریکا، آلمان، انگلستان و ... به قتل نرسید ـ چرا که بی‌آبروئی چنین عملی باقیماندة آبروی ارتش بوش را هم می بردـ ، در تهران، که دولت ادعای مبارزة پیگیر با امپریالیسم را دارد، وی را حتماً به قتل می‌رساندند!

عوامل آمریکائی در ایران نیز، برای ریختن «آب پاکی» بر دیگر «متفکران غیر دولتی!»، یقة آخوند مسخره‌ای به نام منتظری را گرفته‌اند که با سخنانش ملت «اسلام» را راهنمائی کرده و تأئید بفرمایند که در این دین مبین، ترک دین مجازات‌اش اعدام است! و از اینراه آن‌هائی‌ که در نعلین بوگندوی «منتظری‌ها»‌ به دنبال راه و روشی نوین در سازش با اجنبی و نان‌دانی‌های دیگری می‌گردند، خیال‌شان راحت باشد که چنین نان‌دانی‌هائی مشتری داشته، و قبلاً «رهبر»‌ فرزانه با آمریکائی‌ها «چانه‌هایش» را زده.

ایران برای ورود به قرن نوین نمی‌تواند بر اسلام آمریکائی ـ آخوندی یا مجاهد ـ و یا ایرانی‌گرائی و ناسیونالیسم انگلیسی رضا شاهی تکیه کند. دوران جدید، صورت‌بندی‌های جدید می‌طلبد، ولی در این میان از طرف متفکران «واقعی» این کشور، عملاً فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

۱/۱۱/۱۳۸۵

ایران در جنگ؟!


آیا ایران در جنگ است؟ به این سئوال کسی پاسخ نمی‌دهد. واقعیت اینست که تمامی ظواهر امر حکایت از جنگ دارند. دیروز در بازار بورس لندن، بهای طلا به بالاترین حد تاریخی خود رسید ـ نزدیک به 590 دلار در اونس‌ ـ ، و از 3 سال پیش تاکنون، قیمت طلا تقریباً دو برابر شده است. بهای سهام برخی شرکت‌های صنعتی نیز که به پندارسرمایه‌گذاران، در صورت وقوع جنگ، از قبل قراردادهای پنتاگون، نان و آبی برایشان فراهم خواهد شد، به سرعت رو به افزایش گذاشته. ولی جنگ اینبار با چه کشوری و با چه ملتی در پیش است؟

از ماه‌ها پیش، گروهی از «فرهیختگان» در ایالات متحد ـ هر چند که تعدادشان بسیار قلیل برآورد می‌شود ـ در مورد استفادة ارتش آمریکا از سلاح هسته‌ای در مقیاسی «محدود»، در ایران و دیگر کشورها، سخن به میان آورده‌اند. و ماه پیش، در مقاله‌ای از ماهنامة لوموند دیپلماتیک که افتخار ترجمة آن به زبان فارسی نصیب من شد، از راهبرد جمهوری فرانسه در مورد مسائل هسته‌ای سخن بسیار به میان آمده بود. در واقع، کشور فرانسه، در بیانات ژاک شیراک، رئیس جمهور کنونی، به جهان اعلام داشت که در استفاده از سلاح هسته‌ای، آنگاه که منافع راهبردی و حیاتی کشور را در خطر بیند، سر باز نخواهد زد. این تهدیدات، با وجود آنکه بیشتر «بازدارنده‌اند» تا قابل اجراء، جهان را به مسیر تیره و تاری رهنمون خواهند شد.
در چند روز گذشته، بازهم به کرات «حکایت» تکراری و کسالت آور «مبارزات ملاها و پاسدارها با امپریالیسم آمریکا!»، در چارچوب «برخورداری از چرخة کامل سوخت هسته‌ای»، در روزنامه و سایت‌های خبری منعکس شده. و اینبار دولت ایالات متحد از تهدید مستقیم روسیه، در قالب اظهارات «روشنفکران دولتی» که‌ به تشکیل دوبارة «پردة آهنین» اشاره کرده‌اند نیز، سر باز نزده است.

در این صحنه که تنها «واقعیت» ملموس آن، تلاش ارتش ایالات متحد جهت اعمال کنترل تمام و کمال بر کشور عراق و ترجیحاً بر منطقة نفت خیز خاورمیانه است، «افسانه»، «تصورات»، «خیالبافی» و حتی «داستانسرائی» برخی از محافل سیاسی و اوپوزیسیون ایرانی نیز پای در میان گذشته‌اند. این امر که دولت ایران، که حتی از ارائة خدمات عادی شهری، حمل‌ونقل، نیازمندی‌های روزانه، مدرسه، کتابخانه و ... عاجز است، به یکباره قصد «تحقیقات عمیق هسته‌ای در مراکز دانشگاهی!! را اعلام می دارد»، فقط برای خنداندن مرغ پخته کفایت می‌کند. ایران نه دانشگاهی دارد که در آن بتواند به تحقیقات هسته‌ای مشغول شد، و نه از بنیة کافی سیاسی، اقتصادی و فناوری برخوردار است که بتواند نقشی سرنوشت‌ساز در صحنة «راهبردهای هسته‌ای منطقه‌ای»‌ بازی کند.

این هدیة زهرآلود امپریالیسم غرب است که ایران را «پاکستان ثانی» می‌خواهد؛ کشوری دست‌نشانده و برخوردار از نیروی نظامی هسته‌ای، تحت کنترل و نظارت سازمان سیا!! درگیری‌ای که اینک میان ایالات متحد و روسیه بر سر تسلیح ایران به بمب‌هسته‌ای به راه افتاده، همانطور که برخی از صاحب‌نظران آمریکائی اعلام کرده‌اند، واقعاً می‌تواند به پردة آهنین دیگری منجر شود. خوانندة این سطور، با نگاهی به شرایط منطقه شاید بتواند عمق مشکلات منطقه را بهتر دریابد.

در حال حاضر، اسرائیل عملاً‌ فاقد دولت است. انتخابات اخیر، با وجود «اهمیتی که رسانه‌های غربی» برای آن قائل شدند، در بسیج مردم و کشاندن توده‌ها به پای صندوق‌های رأی کاملاً شکست خورد. از طرف دیگر، مذاکره با حماس به بن‌بست رسیده، و آمریکا پس از 20 سال «مبارزه‌ با حماس که بیشتر لفظی بوده تا عملی»، نمی‌تواند در فردای یک انتخابات، که صحت و سقم نتایج آن نیز هنوز مورد تأئید قرار نگرفته، با حماس بر سر میز مذاکره بنشیند. شرایط ورود ترکیه به اتحادیة اروپا و مسئلة کردها، که در ایران، عراق و ترکیه مسئله‌ای ملی و در دیگر نقاط، مسئله‌ای راهبردی شده، با وجود جلوس یک کرد وابسته به ایران بر مسند «خلافت جمهوری عراق»، هنوز لاینحل است، و هر قدرت خارجی می‌تواند با استفاده از این زخم‌های استعماری، چاقو را در زخم، آنچنان که مایل است «بپیچاند». عراق در بن‌بست است؛ پاکستان و افغانستان راهی جز نزدیک‌تر شدن به مواضع مسکو ندارند؛ و شیخ‌نشین‌ها در انتظار‌اند که تکلیف نهائی‌اشان را، «پیروزی‌های چشم‌گیر!!» ارتش ایالات متحد در عراق رقم زند. و در ایران، حاکمیت از چپ به راست، و از راست به چپ، در نوسانی روزانه است. آن‌ها که می‌گویند شرایط رو به آرامش می‌رود، حتماً‌ دلایل و شواهدی در دست دارند که این برخورد را توجیه کنند، چرا که نویسنده، این شواهد را به هیچ عنوان نمی‌بیند.

در عراق، ارتش آمریکا همان سیاستی را در پیش گرفت که در ویتنام، و سال‌ها پیش از آن، در کره اتخاذ کرده بود: بمباران روزانة «مردم» برای توجیه حضور نظامی جنگ‌آوران خود!! اگر در جنگ کره از توپخانة دور برد استفاده کرد، و اگر در ویتنام، بمب‌افکن‌های ب‌ـ52، ‌بارانی از بمب های ده تنی بر سر مردم فرو می‌ریختند ـ اشتباهی در میان نبود، مردم ویتنام جنوبی و کرة جنوبی هدف بودند، نه کمونیست‌های شمال. اکنون در عراق نیز، همه روزه شاهد انفجار بمب‌هائی هستیم که مواد منفجرة لازم آن‌ها، مسلماً زیر نظر سفارت آمریکا، از سفارت‌خانه‌ها و مرز دولت‌های دوست چون ایران و ترکیه به دست «مبارزان!!»‌ راه آزادی عراق رسیده‌اند. این وضعیت، که تنها وسیلة توجیه باقی ماندن ارتش اشغالگر در خاک عراق شده، تا کی می‌تواند این «راهبرد» خونین را توجیه کند؟

انفجار در منطقه دور نیست. ولی بازتاب‌ این انفجارات بیش از پیش نامعلوم شده است. منطقة خاورمیانه با تکیه بر چند دولت‌های استعماری، و اپوزیسیون‌هائی که به دست استعمار و صرفاً جهت «چک‌وچانه‌های سیاسی» میان محافل مختلف تشکیل شده‌اند، در شرایطی که شاهد آن هستیم، به استقبال هزارة سوم میلادی می‌رود. برای رسیدن به مقصدی که ارج و قربی داشته باشد، این توشة راه مسلماً ‌کفایت نخواهد کرد.

۱/۰۹/۱۳۸۵

انگولک به فرزانه!


...
امروز، انگولک‌چی به سراغ رهبر فرزانه می‌رود. و دیدگاه‌های ایشان را که در «مهرنیوز» منتشر شده، انگولک‌ می‌کند. نوش جان!

ر = رهبر
ا= انگولک‌چی

ر ـ در شکل استعمار غیرمستقیم در ترکیه، زبان فارسی زبان دیوانی ترکیه بوده
ا ـ و در شکل استعمار مستقیم در ایران، زبان اوباش زبان «فرزانگان» ایران شد.

ر ـ زبان، خط، اعتقادات، ایمانهای گوناگون و سنن موجود در کشور، مبانی هویت ملّی است.
ا ـ همه را ول کن "ایمانهای گوناگون" را بچسب!

ر ـ اگر یک ملّت، ملّت دینی است
ا ـ ملت دینی!!؟ یاد بگیرید.

ر ـ ملّت ما دارای این عقیده و این محتوا و این هویت در ذهن خودش هست.
ا ـ این جمله را حتماً رایس برای مسخرگی نوشته!

ر ـ جنبش نرم ‌افزاری، فقط تهیه نرم ‌افزارهای رایانه‌ای نیست
ا ـ از تو نرم افزار، از آمریکا سخت افزار!

ر ـ "روح" جنبش نرم ‌افزاری، یعنی تولید علم و به‌ کار گرفتن ظرفیت استعداد یک ملّت
ا ـ جهل و از کار انداختن ظرفیت یک ملت هم وظیفة "جسم" نرم‌افزاری است!


ر ـ به برکت اسلام و توکل به خدا و اعتقاد به توحید، انقلاب اعتماد به نفس را به ملّت ایران برگرداند.
ا ـ من هم رهبر «فرزانه» شدم!!

ر ـ چرا باید ستونهای خانه خودمان را خراب کنیم؟
ا ـ ستون‌های خانة ملت را خراب می‌کنیم.

ر ـ آنچه مال خود ماست، به درد ما می‌خورد
ا ـ مثل پول ملت!

ر ـ همه "چیز" این ملّت زیر دست و پای مهاجمان خارجی لگدمال و له شد
ا ـ آخ! همه چیزم له شد!!

ر ـ در کشور ما، شیعه و سنی و مسلمان و غیر مسلمان مطرح نیست
ا ـ همه را از دم تیغ می‌گذرانیم

ر ـ عاشورا را همه "احترام" می‌کنند
ا ـ همه چی‌چی می‌کنند؟؟

ر ـ کشور ما، کشور اهل بیت و کشور امام حسین(ع) است
ا ـ پس شما موقتاً جای امام حسین هستید!

ر ـ راه نجات در دنیا و آخرت این است و بس
ا ـ سعید امامی کجاست؟!

ر ـ بنده لازم می‌دانم از مردم عزیزمان به‌خاطر احترامی که به حسین‌بن‌علی (ع) در عمل و زبان نشان دادند، صمیمانه تشکر کنم
ا ـ حسین‌بن‌علی هم در "عمل و زبان" از شما تشکر می‌کند.

ر ـ عاشورا یک مراسم خشک و خالی نیست
ا ـ چرب و چیلی است! نان و آب هم دارد!

۱/۰۸/۱۳۸۵

انگولک‌چی!


...
بازتاب ـ آبروي خبرگزاري فرانسه، قرباني تازه پرونده هسته‌اي ايران
انگولک‌چی ـ خیلی‌ کشته مرده دارید ها!!

بازتاب ـ بازداشت متهم دانه‌درشت زمين‌خواري
انگولک‌چی ـ دانه‌های درشت‌ او را مصادره کنید.

بازتاب ـ بايدهاي سال «رسول خدا»
انگولک‌چی ـ اول از منکرات شروع کن!

بازتاب ـ از ساز و آواز تا راز و نياز
انگولک‌چی ـ و از راز و نیاز تا چوب و چماق!

بازتاب ـ توجيهات يك وزير كابينه درباره جلو نكشيدن ساعت
انگولک‌چی ـ ایشان متخصص عقب کشیدن هستند!

بازتاب ـ آمريكا درخواست حماس را براي گفت‌وگو رد كرد
انگولک‌چی ـ توی یک دیوار سنگی، دو تا پنجره ...

بی‌بی‌سی ـ شرکت "پائين" رای دهندگان در انتخابات اسرائيل
انگولک‌چی ـ قسمت "پائین" به کی رأی داد؟

بی‌بی‌سی ـ رئيس جمهور سابق ليبريا ناپديد شد
انگولک‌چی ـ چه راه حل خوبی! فکری هم برای مشکلات ما بکنید.

بی‌بی‌سی ـ زکریا موسوی: پيشاپيش از حملات 11 سپتامبر خبر داشتم
انگولک‌چی ـ چه حرومزاده‌ای هستی تو!

بی‌بی‌سی ـ نخست وزیر فلسطینی خواستار گفتگو با غرب شد
انگولک‌چی ـ خبر تازه اگر ندارید چیزی ننویسید!

ایرنا ـ ارگان حزب كمونيست چين: براي حل مساله هسته‌اي ايران بايد صبوري كرد
انگولک‌چی ـ مساله شوروی را هم با صبوری حل کردید؟

ایرنا ـ وزیر نفت ایران : ظرف سه سال آینده بنزین مورد نیاز كشور در داخل تامین مي‌شود
انگولک‌چی ـ پس نفت آمریکا چه می‌شود!؟

ایرنا ـ تظاهركنندگان پاريسي: ما تا تسليم دولت پاريس به اعتراض ادامه مي‌دهيم
انگولک‌چی ـ تا مرگ شیراک خائن جنبش ادامه دارد!

ایرنا ـ آيت‌الله مكارم شيرازي بر گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي براي زائران تاكيد كرد
انگولک‌چی ـ آفتابه خرج لحیم!؟

۱/۰۷/۱۳۸۵

انگولک‌چی



...
بی‌بی‌سی ـ نگرانی نخست وزير عراق از درگيری آمريکائيان
انگولک‌چی ـ هیچکس به فکر آمریکا نیست!

بی‌بی‌سی ـ مخالفان مسلح در عراق چه کسانی هستند؟
انگولک‌چی ـ گفتی؟! که حالا می‌پرسی؟

آفتاب ـ احمدی نژاد: محصول فن آوری هسته‌ای را به زودی عرضه می‌کنیم
انگولک‌چی ـ قربون دستت کادوئی بپیچ!

آفتاب ـ مذاکره با آمریکا به معنای وابستگی نیست
انگولک‌چی ـ به معنای دلبستگی است.

آفتاب ـ پاداش هفتصد هزار توماني به نمايندگان براي بررسي لايحه بودجه دولت!
انگولک‌چی ـ هی بگوئید مجلس وظایف‌اش را جدی نمی‌گیرد.

آفتاب ـ گفت و گوي بي‌نتيجه نخست وزير فرانسه با دانشجويان
انگولک‌چی ـ وقت خودشو تلف کرد!

آفتاب ـ زایش چپ از منتهی الیه راست
انگولک‌چی ـ عوضی گفتی، زایش راست از منتهی‌الیه راست بود.

بازتاب ـ برپايي نمايشگاه كتاب امسال به نام رسول اكرم (ص)
انگولک‌چی ـ یک نمایشگاه هم از کتاب‌های چاپ نشده برگزار کنید.

بازتاب ـ كربلا خواهر خوانده اصفهان مي‌شود
انگولک‌چی ـ آمریکائی‌هائی کربلا هم پدرخواندة ملت ایران می‌شوند.
بازتاب ـ هشدار طالبان به آمريكا براي ورود به مدارس‌ دخترانه
انگولک‌چی ـ می‌خوان خودشون برن تو!

بازتاب ـ بشار اسد: كسي در سوريه حريري را تهديد نكرد
انگولک‌چی ـ یه جای دیگه تهدیدش کردیم.

بازتاب ـ شركت روسيه در نشست اتحاديه عرب
انگولک‌چی ـ السلام و ‌علیک یا حضرت پوتین!!

ایسنا ـ رئيس‌جمهور در گچساران: با جلسه، بيانيه و قطعنامه نمي‌توانند جلو پيشرفت ملت ما را بگيرند
انگولک‌چی ـ بله، هر کاری راه دارد!

ایرنا ـ وزير خارجه افغانستان با دولت خداحافظي كرد
انگولک‌چی ـ دولت هم با ملت خداحافظی بکند.