۴/۰۴/۱۳۹۰

کبک و کودتا!




مسئلة بدرفتاری با زندانیان سیاسی،  یعنی با افرادی که اصولاً در یک نظام بهنجار دلیلی به تحمیل حبس بر آنان وجود ندارد،  در کشور ایران سکة رایج است.   قتل‌عام زندانیان سیاسی پیشتر در نظام‌های فئودال سنتی «حق مسلم» حاکم به شمار می‌رفت،   و بسیاری از این حکام «مشروعیت»‌ خود را با شمار زندانیان مقتول می‌سنجیدند.‌  در دوران میرپنج و تحکیم پایه‌های دولت کودتا که توسط عوامل انگلستان در ایران به راه افتاد، کسب «مشروعیت» از طریق باند «دکتر» در زندان‌های  قزل‌حصار و قصر صورت می‌گرفت.   معروف بود که «دکتر» بر سینة زندانیان می‌نشیند و شریان‌شان را «باز» می‌کند!   خلاصه این «دکتر» که به احتمال زیاد یک بیمار روانی خطرناک بوده،‌   در دوران «بنیانگزار ایران نوین» مسئولیت قتل بسیاری از مخالفان میرپنج و به ویژه آنان‌هائی را که صرفاً از نظر امپراتوری انگلستان «خطری» بالقوه تلقی می‌شده‌اند بر دوش گرفته:   پسر ارشد فرمانفرما،   تقی ارانی،   تیمورتاش و ... از آن جمله‌اند.   

باید اذعان داشت که با مداقة نظر در چند و چون سیاست سنتی ایران،   وحشیگری‌های «دکتر» در مقام مقایسه با قتل‌عام‌هائی که به طور مثال امیرکبیر و سپهسالار جهت حفظ قدرت ناصرالدین میرزای قاجار مرتکب شدند نوعی «پیشرفت» در امر حقوق بشر به شمار می‌رود!    با این وجود،   همین مداقة نظر به ما یادآوری می‌کند که با نگرش امروزی به تحولات اجتماعی و سیاسی کشور این اصل را همیشه می‌باید در نظر داشت که اعمال خشونت بر «مخالف» در تاریخ ایران از ریشه‌ای «عمیق» برخوردار است.   ایران کشوری است که «حاکمیت» در آن،‌   در قوالب سنتی‌اش به معنای اعمال نظر یک «خان» و یا یک «پادشاه» بر جمع «رعایا» تلقی می‌شد.   و هر چند پس از کودتای 22 بهمن 57 این سنت به  عملکرد پدیده‌ای دیگر به نام «امام» نیز سرایت کرد،   در تاریخچة سیاسی ایران هنوز راه خروج از  این روش بدوی گشوده نشده؛   شاید در آینده! 

پس از فروپاشی سلطنت پهلوی‌ها و آغاز حکومت اسلامی،  همانطور که دیدیم جامعه پای در همین سنت «تاریخی» گذاشت.   اینکه مشتی افراد به خود اجازه دهند تحت عنوان پیروی از دستورات مافوق با انسان‌های دیگر بدرفتاری کرده و احیاناً آن‌ها را شکنجه کنند از این اعتقاد ریشه می‌گیرد که افراد متحمل بدرفتاری‌ها اگر به قدرت دست یابند همین برخورد را با مخالفان‌شان صورت خواهند داد.   این «اعتقاد» احمقانه که ریشه در روش‌های سنتی کشورداری ایران دارد،‌   امروز نیز همچنان به قدرت خود باقی مانده.   

در کلام بسیاری از سخنرانان حکومت اسلامی واژة «دشمن» پیوسته مورد استفاده قرار می‌گیرد،  این واژه‌ای است که می‌باید برخوردهای غیرانسانی را نهایت امر «توجیه» کند؛   طبیعی است که دشمن را باید از میان برداشت!   ولی این «دشمن» کیست؟  مسلماً اگر دشمن کذا،  همچون صدام حسین،  رئیس دولتی دست‌نشانده باشد،  جهت حمله به ایران از حکومت اسلامی اجازه نخواهد گرفت،  و اگر یک قدرت جهانی همچون آمریکا و یا روسیه به این صرافت بیافتد که به ایران حمله‌ور شود،  همانطور که نمونه‌های افغانستان و عراق نشان داد از آقای خامنه‌ای و آخوندها هراسی به دل راه نخواهد داد.  پس این سئوال مطرح می‌شود که سخنرانان حکومت اسلامی اصولاً چه کسی را «دشمن» می‌شمارند؟   پاسخ به این پرسش روشن است؛  در ذهن اینان «دشمن» همان ایرانی‌ای است که همفکرشان نباشد!     

در سخن‌پردازی از نوع «حکومت اسلامی» سخنران همان نمایندة امام زمان است،   و «دشمن» کسی است که فرضاً می‌باید توسط اینحضرت از میان برداشته شود.  ولی در کمال تأسف این «جایگاه‌سازی‌ها» که ریشه در سنت‌های «مقدس» دارد فقط به عمال و سخنگویان حکومت اسلامی محدود نمی‌ماند؛   تمامی گروه‌های سیاسی و عقیدتی که در زندگی سیاسی ایران معاصر حضور دارند،  ضمن بازتولید ادبیات قدرت،  به همین «امام زمان» و «دشمن» به عناوین متفاوت متوسل می‌شوند.   یکی «امام زمان» کارگران می‌شود و «دشمن‌اش» نیز کسی نیست جز سرمایه‌دار؛   یکی می‌شود «امام زمان» مردم‌ و آراءشان،  و «دشمن‌اش» همان «ضدمردم» است؛  دیگری «امام زمان» حقانیت و انسانیت است و «دشمن‌اش» در موضع «نامردمی‌ها» ایفای نقش می‌کند،   و این رشتة امام زمان سردراز دارد.   ریشة «فاشیسم» در فرهنگ سیاسی ایران،  یا بهتر بگوئیم در «بی‌فرهنگی» مزمنی که فضای جامعه را عملاً به عوامل استبدادپرور و گفتمان فاشیست آلوده،   می‌باید در همین «امام زمان‌سازی‌ها» و تقدس‌ها جستجو شود.    

البته سخنگویان جریانات سیاسی چه حاکم و چه غیر،   از آنجا که موضع خودشان غیرقابل تردید و توجیه شده است،   هیچگاه از «ماهیت» دشمن سخن به میان نمی‌آورند.   طبیعی است که اگر گفتار و کردار این «دشمن» مد نظر قرار گیرد و تحلیل شود،  ردای ناشناس و موهن و مبهمی که بر اندام وی انداخته‌اند به کناری خواهد رفت و این واقعیت علنی می‌شود که  «دشمن» یک انسان است.  می‌بینیم که چنین نمی‌کنند و دلیل دارد!  امام زمان در سنگر حق نشسته،  و «دشمن» در سنگر باطل؛   «دشمن» نیز می‌باید همچون «امام زمان» در هاله‌ای از ابهام فروافتد،   تا سرکوب او به معنای سرکوب انسان دیگر تلقی نشود؛  در نتیجه امام زمان یک «شیئی» را سرکوب خواهد کرد،  ‌ نه یک انسان دیگر را. 

البته در مورد اینکه حکومت اسلامی چه قماش «دشمنی» دارد،  داستان‌های مفصلی از توطئة اجانب به سرگردگی آمریکا بر علیه اسلام،   و خصوصاً استقلال «بی‌مثال» حضرت امام خمینی و قصه‌های خاله سوسکة دیگری نقل شده،   ولی با در نظر گرفتن ریشة مذهبی این نوع «دشمن» می‌باید بپذیریم زمانیکه حتی در حکایات و قصص دینی نیز بر حضور «دشمن» تأکید می‌شود،   داستان «توطئة»‌ آمریکا بر علیه اسلام بیش از آنچه یک واقعیت معاصر را بازتاب دهد،  نوعی استناد سنتی به قصه‌هائی است که نهایت امر به «عادت» اجتماعی تبدیل شده.   و همین قصه‌ها به صراحت می‌گوید که حضرت امام زمان روزی که ظهور می‌فرمایند،   آنقدر از گناهکاران و دشمنان خواهند کشت که خون تا زانوی اسب محترم‌شان برسد!‍   این تصویر همان است که بالاتر عنوان کردیم؛  توجیه خشونت،  و کسب مشروعیت بر اساس اعمال خشونت.   

در نتیجه،  وجود «دشمن» که در نظریة معاصر فاشیسم کاربرد عملی خود را بخوبی نشان داده،   در شرایط سیاسی فعلی ایران می‌باید ریشه‌های‌اش را در اعتقادات شیعی‌مسلکان جستجو کنیم.    «بیانات» مذهبی و «ارزشی» اینان بخوبی نشان می‌دهد که آرمان‌های‌شان چیست:‌  قتل‌عام مقدس و «فرخندة» مخالفان!   خلاصه می‌توان گفت،  حکومت و مخالفان‌اش در ایران،   از دیرباز این سرزمین را با «میدان جنگ» و ملت ایران را با سرباز و جیره خوارشان اشتباه گرفته‌اند!    این «توهم» در جامعة ایران بسیار فراگیر است؛   همانطور که گفتیم تاریخی و مذهبی نیز هست،   و خصوصاً در مقام ایدئولوژی «قدرت‌ساز»‌ پدیده‌ای است که در صحنة‌ سیاست کشور هنوز منحصر‌به‌فرد باقی مانده.   به عبارت ساده‌تر هیچکس از این فرضیه پای را فراتر نگذاشته و نظریة سیاسی کشور را از مرحلة تحجر خارج نکرده.    

در برابر این «ایدئولوژی‌سازی‌» که فرضاً پایه‌های قدرت سیاسی را می‌باید «تبیین» کند،   هیچ ایدئولوژی دیگری وجود ندارد.   امروز از چپ تا راست،   و از مرکز تا رأس هر گروه سیاسی و عقیدتی را که در ایران «بکاویم» به همین مشروعیت سیاسی «خشونت» برخورد خواهیم کرد.   البته با تفاوت‌هائی که بیشتر زینتی است تا «اصولی».    و در میانة همین میدان است که موضع‌گیری‌های خونین کاملاً «توجیه» می‌شود؛   «خشونت» سیاسی مشروعیت می‌یابد،  و هر گروه با «سربازگیری» در جامعه سعی می‌کند وزنة «نظامی ـ عملیاتی» خود را به شیوة جنگ خان‌ها در دورة «شاه‌وزوزک» سنگین‌تر کرده و نهایت امر در جایگاه «شاه شاهان» بنشیند.    

خلاصة کلام «قدرت» در نظریة سیاسی ایران قرار نیست بجز «زورگوئی» و تأمین مشروعیت جهت جماعت زورگو،  خصوصاً از طریق ایجاد ترس و وحشت در توده‌های مردم به کار دیگری اختصاص یابد.   ایدئولوژی‌ پردازی‌های غلط‌انداز «جمع محور»،  که طی چند دهة گذشته بر اساس «آراء مردم»،  «حقوق کارگران و کشاورزان» و ... در ایران مدروز شده بیشتر نشاندهندة مسیر «توجیهی» این خشونت‌هاست نه احتراز از آن.   و همانطور که بالاتر گفتیم بیشتر به درد آراستن «عملیات خشونت‌بار» می‌خورد تا جستجوی راهکاری جهت بیرون کشیدن جامعه از توهمات قرون وسطائی.

به یاد داشته باشیم که حاکمیت بلامنازع این نوع «قدرت»،  ‌ برای ملتی که فرضاً از «تمدنی» کهن نیز برخوردار است،   آنقدرها موجب سربلندی و احترامات فائقة بین‌المللی نخواهد شد.   با این وجود در ایران هیچ تلاشی از جانب محافل و گروه‌های اجتماعی،   مذهبی و صنفی جهت گذاشتن نقطة پایان بر این «زور باوری» صورت نمی‌گیرد.   با اینهمه تضاد بطنی و پایه‌ای این نوع «نظریة قدرت» با شرایط سیاسی جهانی،  مناسبات منطقه‌ای و حتی سازوکارهای ساختار درونی جامعه دیگر علنی‌تر از آن است که بتوان به حاکمیتی تکیه داشت که با استناد بر مرده‌ریگ «باورها» به جان مخالفان خود می‌افتد.   

البته آنچه تا این مرحله مطرح کردیم صرفاً جنبة «نظری» داشت؛   در ساختار قدرت،  خصوصاً در کشورهائی که وابستگی‌های تاریخی به محافل استعماری دارند،   فقط «باورهای» عمومی نیست که نقش‌آفرینی می‌کند.   سیاست‌های جهانی معمولاً همچون قارچ بر زمینة همین «باورهای» جمعی متمرکز شده و با جدا کردن آن‌ها از مسیر تاریخی‌شان،‌   و با تشدید عادات ناپسند اجتماعی سعی خواهند داشت تا جامعه را به سود منافع خود از مسیر طبیعی تحولات اجتماعی،  فرهنگی و خصوصاً رشد مالی و اقتصادی منحرف کنند.   واکنش یک حاکمیت شایسته به چنین رزمایش‌های سیاسی و استعماری،  هم بازتابی است از امکانات واقعی حاکمیت،  ‌ و هم نمایه‌ای است از خاستگاه داخلی آن.    

یکی از مهم‌ترین تجربیات تاریخی معاصر در ایران که طی آن «زور باوری» و مشروعیت زورمداری به بهترین وجه خود را به نمایش گذارد،   میعاد 22 بهمن 1357 بود.   در این تاریخ،‌  کودتائی تشکیلاتی،  دولتی و خصوصاً امنیتی،‌ خود را به عنوان نقطة «اوج» شش ماه آشوب خیابانی که توسط برخی محافل اداره می‌شد بر جامعه تحمیل نمود.   آشوب‌هائی که با حمایت سیاست‌های خارجی و خصوصاً مجموعة چشم‌گیری از محافل وابستة داخلی بر نظام سلطنتی می‌تاخت،   تا فرضاً «جمهوری» را بجای سلطنت بنشاند.   ولی این جابجائی آنچنان «صوری» و بی‌سروصدا و «فوری» صورت گرفت که دیرباورترین افراد به کودتائی بودن حکومت برخاسته از این «رخداد» اذعان داشتند.   

در عمل،  تنها مشکلی که بر سر راه کودتاچیان قد علم کرد،   مسئلة بغرنج قومیت‌ها خصوصاً در کردستان و آذربایجان بود.   این مسئله به دلیل الهام کردها و آذری‌ها از رهبران دینی متفاوت با رهبران کودتا نهایت امر به نوعی «تقابل» نظامی و عقیدتی نیز منجر شد.  خارج از این موارد،   سازمان‌های رنگارنگ «سیاسی و عقیدتی» که از چپ ‌افراطی تا ‌فاشیست‌ها را شامل می‌شدند با فلسفة پایه‌ای «کودتا» و آنچه «حقانیت انقلاب» می‌خواندند مخالفتی نداشتند.   ولی با در نظر گرفتن ریشه‌های این «قدرت‌پرستی» می‌باید بگوئیم که این هماهنگی‌ها جز «فرصت‌طلبی» و تقلب سیاسی مسیر دیگری را دنبال نمی‌کرد.  اینان بخوبی می‌دانستند که به گواهی تاریخ،   در میانة چنین‌ میدانی معمولاً متقلبان رنگارنگ و فرصت‌طلب سیاسی نهایت امر لقمة چپ «متقلب‌تر‌» از خود خواهند شد.   پر واضح است که در پیروی از این موج «پوپولیست» و «مردمفریب» تمامی این گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی به این ریسمان پوسیده امید بسته بودند که خودشان از «متقلب‌ترین‌ها» هستند!   ولی در تجربه‌ای که ملت ایران از سر گذراند به صراحت ثابت شد که قشر آخوند،  خصوصاً شخص روح‌الله خمینی در این میانه از دیگران به مراتب متقلب‌تر،  فاسدتر و شقی‌تر بوده.

علیرغم تمامی نظربازی‌ها و شوخ‌چشمی‌ها که محافل داخلی «انقلابی» را به بسیاری از مخالف‌نمایان خارج از کشور متصل کرده،‌   این امر را نمی‌توان از نظر دور داشت که جامعة ایران نه با این «مخالف‌نمایان» کاری دارد و نه با آن «انقلابی‌ها!»   در واقع،  شرایط سیاسی و استراتژیک کشور مسائل ایران را در مرحله و مقطع دیگری مطرح می‌کند؛   مرحله‌ای که به دلیل وابستگی پایه‌ای مخالف‌نمایان به ساختارهای پوسیده و سنتی دیگر نمی‌تواند آرمان‌های خود را در گفتمان اینان بجوید.    

امروز جامعة ایران در برابر یک پرسش بسیار پایه‌ای قرار گرفته،  پرسشی که بیشتر از آنچه مربوط به «سرنوشت» انقلاب بشود به این بازمی‌گردد که تکلیف ملت ایران با این «انقلاب» چیست؟   به طور خلاصه،   تکلیف ملت ایران و نسل‌های آیندة این کشور با این «تقلب سیاسی» و جماعت متقلبی که پیرامون آن تجمع کرده‌‌اند چیست و چگونه می‌توان از این بن‌بست خارج شد؟   چگونه می‌توان هم از گذشته تجربه آموخت و هم مرده‌ریگ این «تقلب» گسترده را همچون ملت‌های شوروی سابق،‌  و یا اروپای شرقی و بسیاری مناطق دیگر از سر گذرانده،   از منظر موجودیت «تاریخی و فرهنگی» بر امتداد شوم این «تقلب» و جیب‌بری سیاسی نقطة پایان گذاشت؟   این سئوالی است که بیش از پیش ذهن ایرانیان به خود مشغول داشته،  نه «آیندة انقلاب آخوندها» و بدقولی‌های امام خمینی و مظلومیت‌های مجاهدین و فدائیان و ...  و خلاصه حوادث سال‌های 1360!  پس بهتر است این موضوع را با تحلیل اظهارات کسانیکه در «بی‌بی‌سی»،   مهم‌ترین شبکة خبرپراکنی دوران «انقلاب آقای خمینی»‌ گرد هم آمده‌اند دنبال کنیم. 

اینان تلاش دارند از طریق «بازگوئی» تحولات جامعة ایران طی سال‌های 1360،   به نوعی «گفتمان» جهت تداوم همین «تقلب» تاریخی دست یابند.   خلاصه،   هر سازمان و تشکیلات سعی دارد از نمد کودتا برای خود «کلاهی» بدوزد.    ولی همانطور که در مطالب دیگر این وبلاگ بارها گفته‌ایم،  آنچه طی دهة 1360 اتفاق افتاد مؤخره‌ای بود هماهنگ و متناسب با کودتای 22 بهمن 57،   همان کودتائی که اینان حاضر به قبول موجودیت‌اش نیستند.  با این وجود،   اگر این کودتا را به عنوان یک پدیدة تاریخی «قبول» کنیم،  مسیری که آقای خمینی طی کرد،   بر خلاف آنچه اینان عنوان می‌کنند بسیار هم قابل پیش‌بینی می‌شود.   مسئله اینجاست که قبول این کودتا برای این گروه‌ها و جماعات به معنای رد فلسفة وجودی خودشان خواهد شد؛   به معنای قبول تقلب سیاسی و لاپوشانی از جانب رهبران‌شان،‌   و به معنای بسیار مسائل و مطالب دیگری که در این مقطع جای بحث پیرامون‌شان نیست.   جمشید طاهرپور،  عضو سابق فدائیان،  در سایت بی‌بی‌سی،   روز 30 خردادماه 1390 می‌گوید:

«حکومت اسلامی از آسمان نیفتاده!  برساختة ایران دهه‌های منتهی به انقلاب بهمن 57 است و از ماست که بر ماست.»

همین امر که برخی افراد قبول کرده‌اند،   «حکومت اسلامی از آسمان نیفتاده» فی‌نفسه‌ امر مثبتی می‌باید تلقی شود،  چرا که اکثر تبلیغاتی که حکومت اسلامی در جهان به راه انداخته در مسیر مخالف طی طریق می‌نماید.   بر پایة این تبلیغات‌ حکومت اسلامی «مائده‌ای» است آسمانی!   طاهرپور در ادامه می‌گوید:

«آموزش لنین،  لیبرال‌ها را دشمن انقلاب معرفی می‌کرد و چشم بر ضرورت دموکراسی و حقوق بشر و حقوق شهروندی فرو می‌بست.»

می‌بینیم که چگونه سروکلة «دشمن» کذائی در گفتار یک مارکسیست فرضی آفتابی می‌‌شود.   حضورشان باید بگوئیم،   اگر لیبرال را «دشمن» بدانیم،   به هیچ عنوان در دشمنی با لیبرال متوقف نمی‌شویم؛    گشودن «سرفصل» دشمن و «دشمن‌شناسی» به سرعت به دیگر افراد و گروه‌ها سرایت خواهد کرد.   این همان تجربه‌ای بود که «لنینیسم» مورد نظر آقای طاهرپور در اتحاد شوروی طی سال‌های هولناک استالینیسم از سرگذراند.  ولی زمانیکه ایشان از همراهی جناح اکثریت فدائیان با حکومت اسلامی سخن می‌گویند دو رخداد تاریخی و اساسی را به طور کلی از تاریخ‌نویسی‌شان حذف می‌کنند.   

نخست اینکه رهبری این سازمان در آغاز غائلة 22 بهمن 57 از تأئید حکومت اسلامی در رفراندوم مسخره‌ای که ملاها به راه انداخته بودند سر باز زد و به این حکومت «شترگاوپلنگ» رأی منفی داد؛   اینهمه پس از آنکه «بیت امام» در یکی از نخستین اطلاعیه‌های‌اش فدائیان خلق را «نجس» خواند و هر گونه ارتباط با آن‌ها را با ارتباط با «نجاست» در ترادف قرار داد!   در ثانی،‌  آنچه در اظهارات ایشان به عنوان موضع «مترقی»‌ برخی بنیادهای واپس‌گرا در مصاف با امپریالیسم مطرح می‌شود،‌  به هیچ عنوان به لنین مربوط نیست؛    این سرفصل‌ها را استالینیسم به مارکسیسم افزود.   

نویسندة این وبلاگ در مجموعه‌ای به نام «مارکسیسم‌ها» در یک بحث فراگیر به تفصیل این چرخش تئوریک را که بیشتر بازتابی بود از منافع نومان‌کلاتورای مسکویت مطرح کرده.  اتحاد شوروی در ارتباط با «انقلاب» ایران همان برخوردی را صورت داد که پیشتر استالین با چیانکای‌چک کرده بود.   استالین کمونیست‌های چین را به آمریکا فروخت با این پیش‌فرض که از شکل‌گیری نطفه‌های خارج از کنترل مسکو در مرزهای‌اش جلوگیری به عمل خواهد آورد.   ولی دیدیم که حداقل در مورد چین چنین نشد،  هر چند در ایران نقش «هماهنگ کنندة» حزب توده توانست بخوبی در خدمت سیاست شرق و غرب عمل کند.  خلاصه،   با جود تمامی مستنداتی که از عملکرد ضدمارکسیست مسکو در دست است،  آقای طاهرپور می‌فرمایند:

«لنینیسم [نظریه‌ای جهت] شناسائی جمهوری اسلامی به عنوان متحد چپ در نبرد علیه امپریالیسم جهانی به سرکردگی امپریالیسم آمریکا بود.»

باید اذعان داشت که خارج از ضدونقیض‌گوئی‌هائی که جنبة نظری و تاریخی دارد و خلاصه‌ای از آن بالاتر ارائه شد،   در این برخورد چند پیش‌فرض پایه‌ای نیز به طور کلی نادیده گرفته شده؛   این نگرش دبستانی‌تر از آن است که بتواند به عنوان یک استراتژی مورد استناد قرار گیرد.   پس بپردازیم به مهم‌ترین و اساسی‌ترین سئوالی که این موضع‌گیری به ذهن متبادر می‌کند؛    بر اساس کدام شواهد و مستندات جمهوری اسلامی در «نبرد» با امپریالیسم جهانی شرکت کرده بود؟  بر اساس وق‌وق‌های خیابانی «حزب‌الله» یا اظهارات آیت‌الله بهشتی و آقای خمینی روی بالکن؟   

می‌بینیم که نظریه‌پردازان و «داستان‌نویسان» چپ‌نما با چه ترفندهائی همان تبلیغات حکومت اسلامی را با رنگ و لعاب «لنینیسم» به خورد ملت ایران می‌دهند.   البته ما وکیل مدافع لنین نیستیم؛  علاقه‌ای هم به اتخاذ چنین موضعی نداریم،‌   ولی جفنگ‌گوئی حد و مرزی دارد که نمی‌باید از آن فراتر رفت.    این کدام «شیرپاک‌خورده‌ای» بود که روح‌الله خمینی را «ضدامپریالیست» معرفی می‌کرد،  و کودتاچیان 22 بهمن 57 را که با کمک ارتش شاهنشاهی قدرت را در ظاهر امر به آیت‌الله خمینی «تفویض» کرده بودند «انقلابیون» می‌خواند؟   اگر برای این پرسش‌ها پاسخ مناسب بیابیم،   مسلماً سخنان آقای طاهرپور نیز معنا و مفهوم واقعی خود را خواهد یافت.   در غیر اینصورت جامعه همچنان در نشیب و فراز یک «انقلاب» فرضی باقی می‌ماند و ملت ایران در ارتباط با این رخداد می‌باید تا ابد این کاسة «چه‌کنم،  چه کنم» را از این دست به آن دست بیاندازد.   شاید هدف اصلی امثال طاهرپور،  از سر هم کردن این قصه‌ها گسترش و امتداد همین «چه کنم،  چه کنم» ‌باشد!   

ولی در کمال تأسف طاهرپور تنها نیست.  سعید شاهسوندی،   یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در همین مجموعه مطالب که به بررسی بحران سال‌های 60 اختصاص یافته می‌گوید:

«آیت‌الله خمینی در رأس روحانیت یک تنه نقش تمامی احزاب مخالف را بازی کرد و با شخصیت کاریزماتیک و سازش‌ناپذیر خود رهبر بلامنازع انقلاب شد و امام لقب گرفت.»

این اظهارات نیز از قماش سخنان آقای طاهرپور نیازمند بازنگری است.  جالب اینکه،   آنچه از زبان شاهسوندی می‌شنویم،  تکرار «لغت به لغت» تبلیغات روزنامه‌های «سوبسیدخوار» جمکران است!   چطور ممکن است که یک توده‌ای نادم،   و یک مجاهد خلق،‌  در تحلیل چگونگی به قدرت رسیدن آقای خمینی نهایت امر به بازگوئی جفنگیات مداحان در روزنامه‌های حکومت اسلامی،‌   اینبار در سایت بی‌بی‌سی برسند؟  آقای خمینی کجایش «کاریزماتیک» بود؟  این پیرمرد مفلوک با آن زبان الکن و مبتذل،  نه سواد داشت و نه احاطه بر امور دینی.  «کاریزمای» ایشان از انواع رضا میرپنجی بود؛  ساخته و پرداختة کودتا!   یادتان رفته بر سر شرکت دولت موقت در کنفرانس سران «عدم تعهد» این رهبر کاریزماتیک چه قشقرقی به راه انداخته بود؟  ایشان حتی نمی‌دانستند «عدم تعهد» چیست!  خمینی با آنهمه «کاریزما» سر و صدای‌اش درآمده بود که ما «به اسلام متعهد» هستیم،  دولت حق ندارد در کنفرانس «عدم تعهد» شرکت کند.  اگر چنین موجود کودن و بی‌نوائی در قاموس سرکار «کاریزماتیک» بوده؟  گوش و عینک‌تان را عوض کنید.  آنچه کاریزماتیک می‌نمود، کودتا بود،   نه روح‌الله.      

آقای شاهسوندی که بر اساس نظریات حاکم بر سازمان‌شان مسلماً از مسلمانان معتقد و مکتبی نیز هستند و روزی حداقل پنج شش ‌بار نماز به کمر مبارک‌شان می‌زنند،  چه پیش آمده که نمی‌دانند یکی از ویژگی‌های بنیاد شیعة اثنی‌عشری طی تاریخچة آن تعدد مراجع و تخالف آراء به شمار می‌رفته؟  از خودتان پرسیده‌اید چطور شد که ناگهان هم ارتش و ساواک و شهربانی وابسته به آمریکا پشت سر خمینی رفت،   و هم حوزه‌های علمیة شیعی‌مسلکان که از نخستین روزهای موجودیت مرکز برخوردهای فقهی بین «علماء» بود،   همگی در برابر آقای خمینی رنگ باختند؟   حتماً اینهمه به یمن حضور حضرت امام‌زمان صورت گرفته،  حداقل تحلیل سرکار از ماوقع،   «دلیل» دیگری جز معجزه باقی نمی‌گذارد.  جالب اینکه،  این روحانیتی که سرکار خمینی را در رأس‌اش انداخته‌اید شامل حال مهم‌ترین مراجع تقلید شیعیان جهان نشده،  ‌چرا؟  همچنین لازم است بدانیم مشروعیت مذهبی این فرد روانپریش از کدام منبع «تأمین» شده؟   ولی آقای شاهسوندی با این پرسش‌های بی‌اهمیت کاری ندارند؛  چرا که مبارزات آقای خمینی با آمریکا و «کاریزمای‌شان» حرف ندارد؛   از اینرو شاهسوندی هم با تأئید گروگانگیری در آستین امام فوت می‌کند: 

«این ماجرا [گروگانگیری] شور و هیجانی در جامعه به ‌وجود آورد.  مجاهدین با شعارهای خاص خود از حرکت پشتیبانی کردند.»

بله،  یادمان نرود؛  این «ماجرا!»   باید خدمت این مجاهد بسیار «شریف» خلق بگوئیم،  گروگانگیری کذا به هیچ عنوان «ماجرا» نبود،   دنبالة منطقی کودتای 22 بهمن 57 بود،   که سازمان شما را عین گاو شیرده به لوله‌های مکندة گاوداری آمریکا وصل کرد تا هر آنچه در چنته دارید تقدیم «مبارزات» فرضی آقای خمینی با «شیطان بزرگ» بکنید.   ولی از قرار معلوم سازمان مجاهدین،  حداقل در ویراست شاهسوندی سعی کرده بود در میدان مقابله با مارکسیست‌ها و اسلامگرایان سنتی برای خود سنگر مناسبی تهیه کند: 

«مجاهدین در مقابله با دو جریان مذکور به افزایش استحکام تشکیلاتی و افزایش اقتدار رهبری و به ‌طور مشخص رهبری مسعود رجوی متوسل شدند.»

به عبارت دیگر حضرات برای مبارزه با «کیش‌شخصیت»،  خودشان یک کیش‌شخصیت «خانگی» ساختند.   و آقای مسعود رجوی،   «رهبر» مجاهدین که جای خمینی را در سازمان گرفته بود می‌فرمایند: 

«تا وقتی یک مجاهد خلق در میهن ما وجود دارد،  آمریکا نباید و نخواهد توانست که به این کشور بازگردد.»

همانطور که دیدیم نیازی به بازگشت آمریکا نبود.  آن‌هائی که می‌پنداشتند چپاول یک ملت مستلزم حضور مستقیم استعمارگران  است،  به توهم دچار شده و استعمار نوین را نمی‌شناختند.   اینان مسلماً خیلی پیش‌فرض‌های آبکی دیگری را هم قبول کرده‌اند که بعدها اثرات‌اش را شاهد خواهیم بود.   دیدیم که آمریکا،   حداقل به صورت رسمی بازنگشت ولی اینک بیش از سه دهه است که «انقلاب ضدامپریالیستی» امام خمینی کشور ایران را به چپاول بانک‌های آمریکائی داده.    و آفتاب آمد دلیل آفتاب؛   خود شما و دوستان و همفکران‌تان هم امروز تحت نظارت ارتش آمریکا «نان» می‌خورید.   به این می‌گویند محاسبة غلط!  و در دنیای سیاست آنکه محاسبة غلط کرده،   دهان‌اش را به اندازة همان اشتباه‌اش باز می‌کند،  نه بیشتر.

در کمال تأسف تمامی مطالب ارائه شده در این مجموعه را نمی‌توان مورد بررسی قرار داد،  در نتیجه،   از آنجا که علاقة زیادی به ملیجک امام،   ابوالحسن بنی‌صدر داریم،   مطلب امروز را با نگاهی شتابزده به اظهارات ایشان به پایان می‌بریم.   خصوصاً که بی‌بی‌سی به ایشان لطف کرده عکس دست‌بوسی «رئیس جمهور» منتخب را با عکس دیگری که از بنی‌صدر تصویری «مقتدرتر» ارائه می‌دهد جایگزین نموده!  

آقای بنی‌صدر ضمن تأکید بر اینکه «اطلاعیه‌های خمینی را در پاریس «ما» می‌نوشتیم و   مقصودشان از «ما» حتماً مشخص نیز هست،   ادعا می‌کنند که آقای خمینی حرف‌اش را در مورد ولایت فقیه 5 بار عوض کرده!   البته ایشان در این باره نیز «توضیحات» مفصل ارائه می‌دهند که به هیچ عنوان جای شک و تردید باقی نماند.   ولی ما به آقای بنی‌صدر عرض می‌کنیم بهتر است دست از خشتک این آخوند منفور بردارید.   ایشان اگر یک میلیون بار هم حرف‌شان در مورد ولایت‌فقیه عوض کرده باشند،   برای ما ملت هیچ تفاوتی نمی‌کند.  در عمل،  استبداد دینی که خمینی بر ملت ایران تحمیل کرد نه نتیجة «حرف و سخن» امام شما که بازتابی بود از نیازهای استراتژیک قدرت‌های بزرگ جهانی.   اگر کبک با فرو بردن سر به زیر برف می‌پنداردکه روباه او را شکار نخواهد کرد،  تقصیر کبک نیست؛   کبک حیوان است،  ادعائی هم ندارد!   سرکار فرضاً انسان‌هستید،   می‌باید به صراحت بدانید که سرنوشت صدها میلیارد دلار نفت ارسالی از تنگة هرمز را آقای خمینی و اظهارات ضدونقیض‌شان در مورد ولایت فقیه تعیین نکرده و نخواهد کرد.   

در پایان جهت ارائة این مجموعه،  از «بی‌بی‌سی» سپاسگزاری کرده در همینجا می‌گوئیم،    اگر چند بار دیگر این «مخالف‌نماها» را به صورتی که اینبار به صف کرده بودید روی سایت‌تان بگذارید شاید این امکان برای ملت ایران به وجود آید که از شر همگی‌شان خلاص شود.  چرا که تشابه اظهارات اینان با تبلیغات حکومت اسلامی فقط از کور و کر و ابله پنهان  می‌ماند.   جالب‌تر اینکه هیچکدام از این حضرات نه کودتای 22 بهمن 57 را مطرح می‌کنند،   و نه حاضرند مسئولیت خود و سازمان‌های‌شان را در کش دادن به این «حادثة میمون» به رسمیت بشناسند.   به این جنابان بگوئیم،  تشت رسوائی «سیاست انسداد» آمریکائی‌ها در منطقه از بام‌ها فرو افتاده.   هر چه زودتر به این بازی «خر بیار،  امام ببر» خاتمه ‌دهید،  که ملت ایران جهت ترسیم آینده‌اش منتظر سازمان‌ها و تشکیلات شما نخواهد ماند.
 
 












...









 

Share



۴/۰۱/۱۳۹۰

تجاوز و تبریک!



نخست از خوانندگان محترم به دلیل اشتباهی که در وبلاگ «مترسک و فاجعه» پیش آمده می‌باید عذرخواهی کنیم.    در این وبلاگ روزنامة «اعتماد» و «اعتماد ملی» با هم قاطی شدند؛   خلاصه به قول معروف،‌   «خر تو خر شد» و به دلیل همین اشتباه، ‌ ما نیز به خطا پای شیخ مهدی کروبی را به میانة بحث کشیدیم.   به هر تقدیر همانطور که مسلماً‌ اکثر خوانندگان متوجه شده‌اند روزنامة «آزاد شده» اعتماد است،  نه «اعتمادملی!»   با این وجود تا آنجا که مسئله مربوط به تحلیل پیرامون شرایط سیاسی کشور می‌شود،  مسیر تحلیل در وبلاگ گذشته همچنان معتبر باقی خواهد ماند؛   فقط بجای شبکة‌ شیخ کروبی می‌باید محفل خاتمی و دارودستة «خط امام» را بنشانیم.  خلاصه چه علی خواجه چه خواجه علی؛‌    از آنجا که این دو شبکه در تقابل با دولت احمدی‌نژاد مطالبات مشابهی دارند،‌   باز هم مسیر تحلیل همچنان از اعتبار برخوردار خواهد بود.  حال که مراتب عذرخواهی را طی کردیم،   بپردازیم به مسئلة «تجاوزهای» گروهی که چندی است انعکاس‌شان صحنة رسانه‌های داخلی را به تب و تاب انداخته.

‌ همانطور که اخیراً نمونة زندان‌های «صحرائی» حکومت اسلامی در کهریزک به وضوح نشان داد تجاوز و سوءاستفاده‌های جنسی در جامعة ایران،  از جمله سکه‌های «رایج» حکومت به شمار می‌رود،   هر چند که این اعمال در چارچوب قوانین به مقولة «جنایت»‌ مرتبط می‌شود و مجازات‌شان سنگین است.   البته در جوامعی نظیر ایران،   که تمایلات جنسی چه از طرف خانواده و چه از طرف دولت و حاکمیت و ... و حتی همشهری‌ها به شدت سرکوب می‌شود،  امیال طبیعی جوانان در ترادف با «گناه کبیره» و غیره در هاله‌ای از «گنهکاری» بزک ‌شده.    در این جوامع،  نظام‌های حاکم نیز که با تکیه بر باورهای عصر حجر نزد عوام‌‌الناس «قدرت سیاسی» را در چنگ گرفته‌اند به هیچ عنوان حاضر نیستند پایگاه ویژة خود،  یعنی باورهای پوسیدة عوام را از دست بدهند.  در نتیجه،  پیوسته می‌کوشند معضلات جنسی رایج در جامعه را از چشم مطبوعات،  رسانه‌ها و حتی دادسراها به دور نگاه دارند.   چرا که بازتاب گستردة اینگونه رخدادها فقط نشان خواهد داد که حکومت از اجرای آنچه مرتباً بادش را در گلو انداخته،‌   یعنی حاکمیت «نجابت» و «عفاف» در جامعه عاجز مانده است.    و پذیرش عجز و ناتوانی در قاموس فاشیست‌ها به معنای فروهشتگی تمامی پایه‌های حکومت و فروپاشی جلال و جبروت رهبران «فره‌وش» آن خواهد بود.   چرا که «رهبران» اینگونه حکومت‌ها هیچگاه اشتباه نمی‌کنند و همچون مقدسین «نظر کردة» باریتعالی هستند؛  در نتیجه،  اخبار تجاوز جنسی نیز نمی‌باید منتشر ‌شود!

ولی عدم انتشار اخبار به هیچ عنوان بر نبود این معضلات و جنایات و انحرافات دلالت ندارد.   در ایران،  چه بسیار تجاوزات جنسی که در حریم خانواده‌ها صورت می‌گیرد و به دلیل همین لاپوشانی‌ها که معمولاً لعاب اصلی آن «حفظ آبروی خانوادگی» معرفی می‌شود،   حق قربانیان زیر پای گذاشته شده،   مجرم و مجرمین با خیال راحت در کنف حمایت آنچه به غلط «فرهنگ» جامعه می‌خوانند،  ‌ از هر گونه تعقیب و دادرسی مبری می‌شوند.   اینان با استقرار در سنگر پدرسالاری و «نجابت» و «عفاف» اجتماعی و تقدس از چنگ عدالت می‌گریزند.

یادآور شویم،‌  یک اصل کلی غیرقابل انکار است.   و ‌آن اینکه در رابطة جنسی بین دو فرد بالغ اگر توافق دوجانبه وجود نداشته باشد،   این رابطه تجاوز به عنف تلقی شده و مجازات بسیار سنگینی دارد.   در بعضی کشورها،   و حتی برخی ایالت‌های آمریکا مجازات این عمل تا مرز اعدام نیز می‌رسد.        

ولی آنچه بالاتر عنوان کردیم شامل جوامع بهنجار می‌شود؛  جامعه‌ای که حکومت اسلامی طی سه دهه برای ما ایرانیان «ساخته» به هیچ عنوان «بهنجار» نیست،   چرا که بر این جامعه قوانین ناهنجار حاکم شده.   پس بهتر است ابتدا چند کلمه در مورد محدوده‌های «حقوق اسلامی» بگوئیم.   در جامعة ما محدودة «حقوقی» معنا و مفهوم خود را از دست داده،   چرا که «باورهای» پوسیده جایگزین روند علمی جرم‌شناسی معاصر شده.    به طور مثال،   در آنچه فقه شیعة اثنی‌عشری می‌خوانند هیچ اشاره‌ای به «تجاوز شوهر به همسر» نشده!   رابطة مرد با همسر و یا همسران‌اش در چارچوب «روابط حلال» قرار می‌گیرد،‌   از اینرو در هیچ موردی این بررسی حقوقی نمی‌تواند وجود داشته باشد که «رابطة حلال» از «دوسویگی» برخوردار بوده و بر اساس توافق طرفین صورت گرفته یا خیر.   این واقعیت در تمامی متون «حقوق اسلامی» قابل رویت است؛   هر کس خلاف آن را بگوید قصد «رنگ کردن» عوام‌‌الناس را دارد.  

از سوی دیگر،  رابطة پدر با افراد خانواده همان رابطه‌ای است که گویا «خدواند» با بندگان برقرار کرده؛   نمونة آن حق پدر بر «حق حیات» و زندگی فرزندان است!   بر اساس فقه شیعة اثنی‌عشری اگر پدری فرزندش را به قتل برساند «قصاص» شامل حال‌اش نمی‌شود؛  چرا که خود وی «صاحب دم» به شمار می‌رود!    اگر به این مجموعة حقوقی قرون‌وسطائی حق شرعی «کودک‌بارگی» را نیز اضافه کنیم،‌   نتیجه روشن است:  حکومت اسلامی اصولاً حقوق انسان را در معیار هزارة سوم میلادی به رسمیت نمی‌شناسد.    باید قبول کرد که در محدودة حقوقی متحجر حکومت اسلامی به هیچ عنوان نمی‌توان از «انسان»‌ و نیازهای انسانی سخن به میان آورد،   چرا که در این محدودة «استخوانی شده»،   انسان‌ مفهوم معاصر خود را از دست داده و به دوران پیامبر سقوط کرده؛   به همان دورانی که در باب رفتار «شایسته» با برد‌گان و کنیزکان صدها روایت و حدیث نبوی و علوی و غیره به هم بافته‌ شده.   

این «فقه» که پایة اصلی «قوانین اسلامی» در ایران است،   از دهه‌ها پیش توسط مشتی لنگی و لختی تحت عنوان «آیت‌الله» سر هم شده و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای امروزی جامعة بشری باشد.   به طور مثال،   اگر در چنین جامعه‌ای یک پدر دیوانه و بیمار به فرزندان‌اش تجاوز کند،   مجازات‌اش در فقه شیعی‌مسلکان جمکران چیست؟   

پاسخ روشن است:  هیچ!   در برابر احقاق حقوق قربانیان تعدیات جنسی در ایران چندین و چند سد سکندر قرار داده‌اند.   همانطور که بالاتر گفتیم،  ‌ «باورهای قرون‌ وسطائی»،  از قماش «عفاف» و «کرامت» و «آبرو» و ... که توسط دولت دست‌نشانده در جامعه تبلیغ می‌شود در برابر قربانی قد علم کرده به او تحکم می‌کند که از این «عمل ناشایست»،‌  یعنی علنی کردن اینگونه جنایات دست بشوید.   خلاصة کلام،   در این جو ضدانسانی قربانی تجاوز جنسی،  می‌باید به نوبة خود قربانی تعصبات و تقدسات حاکم بر جامعه نیز بشود!    یعنی بجای تلاش جهت احقاق حقوق انسانی خود و سپردن مجرم به پنجة عدالت،‌   قربانی می‌باید بیشتر به فکر «تصویر زشتی» باشد که یک جامعة بدوی و انسان‌ستیز از «قربانی تجاوز جنسی» در ذهن علیل‌اش ترسیم می‌کند!   

در گام بعدی،  روند احقاق حقوق قربانی با مشکلات دیگری نیز برخورد خواهد کرد که در رأس‌شان محدودیت‌های حقوقی قرار گرفته و بالاتر نیز به آن‌ها اشاره کردیم.   «نظام حقوقی» حکومت اسلامی  شمار چشم‌گیری از جنایات و «تجاوز به عنف» را تحت عناوین متفاوت از محدودة «جرم» خارج کرده.   و از آنجا که برای عملی که «جرم» شناخته نمی‌شود،  نمی‌توان «مجرم» تعیین کرد،‌   قربانی جرم نیز می‌باید «احقاق حق» خود را فراموش کند!  

در گام‌های بعدی،  قربانی با بن‌بست‌های «تبلیغاتی» حاکمیت پوشالی نیز برخورد می‌کند؛   بن‌بست‌هائی که قبول «وجود» چنین مسائل «غیرشرعی» و «گناهان قبیح»  را فی‌نفسه از منظر سیاسی «جرم»  به شمار خواهد آورد.   بر اساس این تبلیغات نظام «حق و عدالت» بر ایران حاکم شده،  در نتیجه این نوع پرونده‌ها اصولاً بهتر است «دنبال» نشود.   شعار اصلی این نوع حکومت‌ها اگر هم بر زبان رانده نمی‌شود این است که،   «نخود،   نخود هر که رود خانة خود!»   وقتی روزنامه‌نگار را به جرم نوشتن یک مقاله اعدام می‌کنند؛   متجاوز جنسی که حقوق انسانی را لگدمال می‌کند،  تبدیل می‌شود به همکار نزدیک دستگاه تبلیغاتی کشور؛   که از قدیم گفته‌اند،  «کبوتر با کبوتر،  باز با باز!»

بله،   همانطور که نمونة زندان «عقیدتی» کهریزک نشان داد،   تجاوز به عنف در نظام‌های استبدادی ابزاری جهت ادارة بهینة امور کشور نیز تلقی می‌شود!    در چنین شرایطی طبیعی است که متجاوز و شکنجه‌گر تبدیل به کارمند صدیق دولت شود.   این «متجاوز» کسی نیست جز یک کارمند شریف و خدمتگزار که جهت حفظ دستاوردهای «انقلاب پرشکوه» امام خمینی،  ‌ باتوم به مقعد زندانی فرو می‌کند؛   از حق نگذریم این «انقلاب» و این «امام» همان باتوم و مقعد پاره را می‌طلبد.   اگر این مدال‌های  زرین را به سینة حضرت امام و انقلاب‌شان بزنیم هم مشکل جهان اسلام حل می‌شود و هم مشکل حکومت دست‌نشاندة آمریکا در ایران. 

و آنچه این روزها تحت عنوان تجاوزات جمعی اوباش به گروهی از زنان در رسانه‌های حکومت اسلامی انعکاس یافته بخوبی از ابعاد امنیتی و کاربرد سیاسی ابزار تجاوز نیز پرده برمی‌دارد.   شاهد بودیم که با به قدرت رسیدن باند احمدی‌نژاد،   بین شاخک‌های حکومت اسلامی در مورد شیوه‌های تحمیل حجاب اجباری به زنان و ایجاد مزاحمت برای جوانان   شقاق و چنددستگی ایجاد شد.   بحث در مورد ریشه‌یابی این «شقاق» در حال حاضر ما را از زمینة اصلی وبلاگ خارج می‌کند،  در نتیجه ریشه‌یابی را به فرصت دیگری موکول کرده و فقط به بررسی این شقاق می‌پردازیم.  

حکومت اسلامی در هنگامة کودتای 22 بهمن از دو جناح اصلی تشکیل می‌شد؛  دو جناح «خط ‌امام» و «اصولگرایان سنتی!»  اینان تمامی لات‌ولوت‌هائی را شامل می‌شوند که پس از کودتای 22 بهمن 57،   تا زمان به قدرت رسیدن جناح احمدی‌نژاد قدرت سیاسی را در کشور در ید اختیار خود داشتند.   ایندو جناح که از قضای روزگار حضرت میرحسین موسوی در واقع بز زنگوله‌دار اصلی‌شان به شمار می‌رود،  با الهام از پیش‌فرض‌های علم جامعه ‌شناسی،  و با بهره‌گیری از رهنمودهای استعمار،‌‌   بین سرکوب زن در جامعه و تحمیل استبداد سیاسی رابطة بسیار شیرین و مستقیمی ایجاد کردند!   دلیل حملات تند روح‌الله خمینی به زنان ایران،   و عربدة «بانوان حجاب اسلامی را رعایت کنند!»  که دقیقاً چند روز پس از پیروزی کودتای 22 بهمن از حلقوم «رهبر کبیر» و شرکاء بیرون ‌زد،  ‌ همین نیاز استعماری به استقرار استبداد در کشور بود.           

علم جامعه‌شناسی به صراحت می‌گوید که در جوامع پدرسالار،  «استفادة ابزاری از زن» بهترین وسیله جهت سرکوب کل جامعه است.   زن در مقام «نماد تقدس» به همان میزان  کارساز این سرکوب خواهد شد،  که زن در مقام «نماد فساد!»   این بحث گسترده است و در این مقطع به صورت بسیار فشرده آن را مطرح می‌کنیم.   به طور مثال،   می‌بینیم که در ترهات امامان جمعه و جفنگیات تقدس‌گستری که تحت عنوان روزنامه و مجله و کتاب و ... از دیرباز در ایران «تولید» ‌شده پیوسته به این دو نمونه «زن» اشاره می‌‌شود؛   یک نمونه جهت ارائة‌ الگوی تقدس و نمونة دیگر جهت ارائة‌ الگوی ابتذال.   الگوی نخست مورد ستایش و تمجید قرار می‌گیرد،  حال آنکه الگوی دوم،   مورد اهانت و هتاکی و لیچارگوئی.   ولی از منظر جامعه‌شناختی و کاربردی هیچ تفاوتی بین «زن مقدس» و «زن فاسد» وجود ندارد؛   هر دو از چارچوب انسانی‌ات‌شان خارج شده،  بجای گام برداشتن در مسیر رشد اجتماعی و شخصیتی در چارچوب قوانین انسان‌محور یک جامعة بهنجار،  به آلت سیاست‌گزاری در یک حکومت دست‌نشانده و ناهنجار تبدیل می‌شوند.   

ساده‌انگاری در مورد زن و محدود کردن حقوق وی به «حضور در جامعه»،  «پرورش فرزندان»،  «شوهرداری»،  و خصوصاً جلوگیری از «اذالة بکارت» قبل از ازدواج بخشی است از همین سیاست که با توسل به آن زن را از انسانیت‌اش تهی می‌کنند.    در این «مواضع»،  زن ابزاری می‌شود جهت قوام و دوام یک نگرش قرون‌وسطائی؛   عصای دست آداب و رسوم جامعة پدرسالار،   آدابی که در آن‌ جائی برای زن به عنوان یک انسان مستقل پیش‌بینی نشده. 

روزی که باند احمدی‌نژاد پای به دایرة قدرت گذاشت،  و به طرق مختلف،‌ گروه کثیری از اوباش شهری را از حیطة فعالیت‌های «اجتماعی» حذف نمود،   جریانات اصلی حکومت اسلامی،‌   در کنار دیگر مقاومت‌هائی که در برابر انزوای اوباش صورت ‌دادند،‌  تهاجم به زنان را آغاز کردند. ‌  شاهد بودیم که نیرو‌های «انتظامی» در سطح شهرها به زنان حمله‌ور شدند.  هر چند این حملات عموماً به دولت نسبت داده ‌شد،   در عمل بازتاب عدم رضایت محفل کودتای 22 بهمن از دستگیری شبکة اوباش شهری بود.  همان روزها نوشتیم که برخلاف هیاهوی رسانه‌ای،   نیروهای انتظامی به مراتب به سردارسازندگی و خاتمی و خامنه‌ای نزدیک‌تراند تا به باندی که جدیداً به قدرت رسیده،   و نمی‌باید رهبری این عملیات را به دولت نسبت داد.  ماه‌ها بعد احمدی‌نژاد شخصاً در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام داشت،   «دولت بنا ندارد که هر از گاه شهرها تحت عنوان مبارزه با بدحجابی به آشوب کشیده شود!»       
  
آنچه امروز تحت عنوان اخبار «تجاوزات گروهی»،   در کشور بازتاب رسانه‌ای یافته،  اگر اصولاً چنین رخدادهائی «صحت» داشته باشد،   فقط می‌تواند تحت نظارت محفل کودتای 22 بهمن،  یعنی باند خط امام،  سرداران سازندگی،  دارودستة خاتمی و کروبی و موسوی سازماندهی شده باشد.  اینان هستند که طی سه دهه نان «اوباش» شهری و حجاب اجباری را جویده‌اند،   و امروز آیات عظامی که حامیان همین کودتای 22 بهمن به شمار می‌روند «بدحجابی» را دلیل این تجاوزات معرفی می‌کنند.   «بدحجابی‌ای» که به ادعای همین حضرات دولت حاضر به واکنش «مناسب» و اسلامی در برابر آن نیست.   

البته همانطور که گفتیم ما اصولاً نمی‌دانیم که این تجاوزات واقعی است یا «رسانه‌ای».  اینگونه «اخبار» می‌تواند صرفاً دروغ‌پردازی‌هائی جهت جوسازی و ارعاب ایرانیان باشد.  در هر حال «متجاوزجنسی»‌ بیمار روانی است،  و کاری به «حجاب» و «بدحجابی» ندارد؛  ولی اگر اینروزها متجاوزین «بدحجاب‌ها» را انتخاب می‌کنند،  فقط به دلیل «اعتماد»‌ به یک خط سیاسی مشخص است.  خطی که امروز از طریق آیات عظام و رهبر حکومت اسلامی،‌  در تقابل با موضع‌گیری‌های اجتماعی دولت مدیریت می‌شود.   

از سوی دیگر،  این شیوة عمل به صراحت استفادة ابزاری از «زن» را در شرایط اجتماعی‌ای که یک حکومت فاشیست ایجاد کرده به منصة ظهور می‌رساند.   و بی‌دلیل نیست که همان روزنامة «اعتماد»،  مورخ 31 خردادماه سالجاری مطلبی را به قلم عباس عبدی،‌  تحت عنوان «ضرورت سخن به موقع و مربوط» به این «رخدادها» اختصاص دهد.  البته با آقای عبدی آشنائی داریم.  ایشان از جمله فعلة استعمارند‌ که با شرکت در «تسخیر» سفارت آمریکا و گروگانگیری در عمل زمینه‌ساز گسترش نوعی سخن‌ «بی‌موقع و نامربوط» در کشور ایران شدند.  

ولی از آنجا که ایشان پس از انجام فرائض دینی،  یعنی همان «تسخیر لانة جاسوسی» ریش‌شان را تراشیدند؛  «شمال شهر» ‌نشستند و پس از آشتی با «باری روزن»،  گروگان سابق ـ  مراسم آشتی‌کنان تحت رهبری «اریک رولو»‌، ‌ کارمند لوموند برگزار شد ـ   کاپشن «فرنگی» هم به تن کردند؛   فقط مانده بود که روشنفکر و روزنامه‌نگار ‌شوند،  که می‌بینیم شدند!‌   در واقع،  با توجه به سوابق درخشان این فرد،  حضور وی در روزنامة اعتماد به صراحت نشاندهندة خط سیاسی‌ای است که این روزنامه دنبال خواهد کرد؛  «چپ‌نمائی و راستگرائی افراطی»،   یعنی همان خط امام روشن‌ضمیر بعضی‌ها!     

از اینرو برخلاف تمامی قلم‌زن‌هائی که انتشار دوبارة روزنامة اعتماد را به یکدیگر «تبریک» می‌گویند،  ‌ در همینجا عنوان می‌کنیم که بازگشائی این روزنامه در شرایطی که قوانین و یا بهتر بگوئیم «بی‌قانونی‌های» حاکم بر فضای مطبوعات به هیچ عنوان تغییر نکرده،   نه یک گام مثبت که عملی است موذیانه جهت ایجاد بحران در سطح جامعه با هدف کسب «مشروعیت‌» برای انتخابات فرمایشی مجلس جمکران.  

بجای «تبریکات صمیمانه» جهت تجدید انتشار یک روزنامه که به قلم‌به‌مزدهائی از قماش عبدی،  با آن پیشینة سوء «تریبون» می‌دهد،   نویسندگان و خبرنگاران ایران بهتر است فکری سازنده برای آیندة مطبوعاتی کشور بکنند.  امثال عبدی که با مزدوری و خوردن نان‌به‌نرخ روز و خوشرقصی و گروگانگیری و «امام امام گوئی»،‌   همانطور که شاهد بودیم سال‌ها پیش به حقوق ملی ایرانیان «تجاوز» کرده‌اند،   و حق حاکمیت ملی را در بارگاه مقدس استعمار قربانی فرمودند،   برای محکومیت «تجاوزات جمعی» در خمینی‌شهر و غیره سخنگویان مناسبی به شمار نمی‌آیند؛  این حضرات خود از جمله متجاوزان‌اند و بهتر است دست پلیدشان را از «قلم» برداشته،   به شغل اصلی‌شان،  یعنی کلاشی و مزدوری در بارگاه استعمار بپردازند.    


      









Share