۹/۲۹/۱۳۹۳

روبل و رهائی!




طی چند روز اخیر،  گذشته از تحولات شگفت سیاسی ـ  نتیجة انتخابات ژاپن،  گروگانگیری در استرالیا و کشتار دانش‌آموزان در پاکستان ـ  شاهد تغییرات گسترده در زمینة اقتصادی ـ  سقوط بهای نفت و فروپاشی روبل در برابر دلار و یورو هستیم.   تحولاتی که در عرصة سیاست جهانی معمولاً نه با چنین سرعتی به وقوع می‌پیوندد،  و نه اینچنین زنجیره‌وار و پیاپی.   به صراحت بگوئیم،  در دنیای سابق ـ  جهان جنگ سرد ـ   هر یک از این تحولات می‌توانست زمینه‌ساز بحرانی چندین ساله و بین‌المللی شود.   ولی شرایط جهانی واقعاً تغییر کرده؛  بحران‌ها دیگر از روند گذشته پیروی نمی‌کند و مشکل می‌توان برای‌شان از پیش خط‌حرکتی تعیین‌کرد.  در وبلاگ امروز ابتدا می‌پردازیم به سقوط بهای نفت خام و فروپاشی روبل،  سپس تحولات در ژاپن،  استرالیا و پاکستان را بررسی می‌کنیم.
   
همانطور که شاهد بودیم،  فروپاشی بهای نفت خام که از چندی پیش به دلیل موضع‌گیری‌ روسیه در برابر آمریکا آغاز شده بود،  به سقوط شدید روبل در برابر یورو و دلار انجامید.   در غرب،  محافل اقتصادی فروپاشی بهای نفت را به حساب  بازگشت عراق و لیبی به بازارهای جهانی و «قدرت بالای» صادرات عربستان نوشته‌اند:

«[...] ورود نفت شیست آمریکای شمالی بازار نفت جهانی را متزلزل کرده.  ولی این تنها دلیل نیست؛  با بازگشت عراق و لیبی به بازار جهانی،‌  و خصوصاً نقش عربستان که وظیفة تنظیم کنندة جریان نفت جهانی را به دست گرفته،  حدود 4 میلیون بشکه نفت در روز بیش از گذشته در بازار وجود دارد [...]»
منبع: سایت بورسوراما،  «روسیه در بحران»،  17 دسامبر 2014

پر واضح است که ارائه کنندگان چنین تحلیل‌هائی تلاش کنند فروپاشی روبل را نیز به عنوان  وابستگی شدید دولت روسیه به ارز حاصله از فروش نفت «توجیه» نمایند!  بدون اینکه توضیح دهند،  چرا سهام شرکت‌های نفتی آتلانتیست و همچنین ارز عربستان سعودی از این سقوط که اینچنین عادی و غیرسیاسی‌ معرفی شده،   می‌تواند در امان بماند؟!   می‌باید بپذیریم که تحلیل‌های محافل غرب از ردة ملانقطی‌بازی و توجیهات فراتر نمی‌رود.  در واقع «توجیه‌‌گران» محترم می‌کوشند بین برخی رخدادهای مالی و اقتصادی و تبلیغات «کلان ـ استراتژیک» کارفرمایان‌شان ارتباطی را «کشف» کنند که از دید همگان پنهان مانده!  به صراحت بگوئیم،‌  اگر ارتباطی در میانة سقوط ارزش بهای نفت و فروپاشی روبل در برابر دلار وجود داشته باشد،  آن نیست که این حضرات مطرح می‌کنند.   چرا که،   در تحلیل‌های اینان اصولاً نقش «کلان ـ ‌ استراتژی‌ها» به پشت صحنه ‌رانده می‌‌شود.    

در اینمورد ویژه،   به استنباط ما،  نه شرایط ایجاد شده در بازار نفت را می‌توان نتیجة تزریق «4 میلیون بشکه نفت» اضافی در روز توسط عربستان و لیبی و عراق معرفی نمود،  و نه سقوط روبل آنقدرها به وابستگی دولت روسیه به ارز حاصله از صادرات نفت ارتباط دارد.   به این معنا که،  هر چند چنین ارتباطی را بتوان در مقاطعی مورد بررسی اقتصادی قرار داد،   اعطای «ارزش کلیدی» به این جزئیات ما را فقط از واقعیات مالی و اقتصادی کلان دور می‌کند.   و شاید هدف از تکرار و بازتکرار این نوع «تحلیل‌ها»،   هدایت افکار عمومی به نقاط مورد نظر سیاست‌گزاران باشد.   

برای روشن‌تر شدن مطلب لازم است به محورهای اساسی مصاحبة مطبوعاتی ولادیمیر پوتین ـ 18 دسامبر سالجاری ـ  نیم نگاهی بیاندازیم.  پوتین در این نشست مطبوعاتی اعلام داشت «غرب نمی‌خواهد در زیرساخت‌ها،  صنایع و خدمات روسیه سرمایه‌گزاری کند؛   اینان می‌خواهند نفت را ببرند و در ازای آن به روسیه کالا صادر کنند.» برای ما ایرانیان که دهه‌هاست قربانیان اصلی همین سیاست‌گزاری غربی‌ها بوده‌ایم و تلاش‌های پهلوی دوم برای پایه‌ریزی صنایع ذوب‌آهن را فراموش نکرده‌ایم،   درک این واقعیت آنقدرها مشکل نیست.   و چرا راه دور برویم،  ‌به صراحت دیدیم که نهایت امر،   افتتاح نیروگاه اتمی بوشهر فقط از طریق تهدید مستقیم آمریکا توسط روسیه توانست محقق شود.   به عبارت ساده‌تر،  اردوگاه غرب به نوکر و کارچاق‌کن محلی نیاز دارد نه به شریک و همکار و همراه‌ اقتصادی.  غربی‌ها به رهبری ایالات متحد،  به هیچ عنوان حاضر نیستند در سیر روند گسترش منافع‌شان،  منافع دیگر ملت‌ها را نیز مد نظر قرار دهند.   این یک واقعیت است و جهت اثبات آن نمونه‌های فراوان در دست داریم.   به طور مثال،   همانطور که آمریکا درخواست خرید کمپانی ورشکستة اوپل آلمانی توسط سرمایه‌داران روسیه را« وتو» می‌کند،  بحران «بوکو حرام» و بیماری ابولا را نیز در برابر حضور گستردة شرکت‌های چینی در پایه‌ریزی زیرساخت‌های آفریقا قرار می‌دهد.  این نمونه‌ها حاکی از آن است که،  هدف اصلی غرب از ارتباط با ملت‌های دیگر فقط چپاول،‌  سرکوب و استثمار است،   نه گسترش روابط دوجانبه!  و زمانیکه ملتی از طریق حضور دیگر قدرت‌ها پای در کوچک‌ترین تحول مثبت بگذارد،  کار به درگیری با غرب خواهد کشید.   روشن‌تر بگوئیم هدف آتلانتیست‌ها تبدیل تمام کشورها به یک «عربستان دوم» است.   و مقاومت روسیه در برابر این سیاست سرکوب،  اینان را تلخکام کرده.   و گذشته از مخالفت روسیه با کاهش تولید نفت،   تصمیم بانک مرکزی اینکشور برای افزایش بهره و کاهش ارزش برابری روبل در برابر دلار و یورو بخشی است از همین سیاست:              

«بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه با افزایش بیسابقة نرخ بهره از 10،5 به 17 درصد تلاش کرد بر بحران فائق آید[...]»
همان منبع

نوسانات ارزها،  و بهرة بانک مرکزی هر چند روی کاغذ امری پیش‌پاافتاده‌ به نظر ‌آید،  از منظر اقتصادی،   خصوصاً زمانیکه قدرت‌های بزرگ نظامی و استراتژیک در برابر یکدیگر صف‌آرائی می‌کنند مطلب بسیار پیچیده‌ای است.  و به استنباط ما،   دلائل تغییرات فعلی در بازارهای نفت‌خام و ارز را می‌باید در ارتباط با همان اظهارات پوتین،‌  طی مصاحبة مطبوعاتی وی جستجو نمود.  به عبارت ساده‌تر،   زمانیکه برای هیئت حاکمة روسیه تردیدی باقی نماند که روابط مالی و اقتصادی با آمریکا پس از فروپاشی اتحاد شوروی،   نهایت امر ابزاری است جهت کشاندن اروپای شرقی به کام سازمان ناتو ـ  نمونة کودتای فاشیست‌ها در اوکراین ـ  و همزمان تحمیل الگوی عربستان سعودی بر اقتصاد روسیه ـ   اقتصاد تک‌محصولی و واردات کالاهای اساسی از غرب ـ  تغییر موضع در مسکو غیرقابل اجتناب شده بود.   و بوق‌های آتلانتیست پیامد این تغییر در استراتژی را تحت عنوان «بحران نفت و ارز» و تزلزل اقتصاد روسیه به افکار عمومی حقنه می‌کنند.  

ساده‌تر بگوئیم،  اگر روسیه در برابر هجوم سازمان ناتو به مرزهای شرقی‌ خود و یا بلعیده شدن اقتصادش توسط شبکه‌های «نزول‌خور غرب» واکنشی نشان نمی‌داد،   بهای نفت می‌توانست حتی به هزار دلار در بشکه نیز برسد!   شرکت‌های نفتی غرب مصرف‌کنندگان اروپا و آمریکا را به بهانة افزایش بهای نفت می‌چاپیدند،   خنزرپنزرهای‌شان را هم چندلاپهنا به ریش مصرف‌کنندگان روسیه می‌بستند!   و مسلم بدانیم که،   در این میان «بود و نبود» 4 میلیون بشکه نفت عراق و لیبی در روز کوچک‌ترین اهمیتی نمی‌یافت.   ولی واکنش‌ روسیه به این سیاست استعماری زنجیره‌ای گسترده از تحولات به وجود آورده،  که مسلماً‌ به مسئلة نفت و نرخ برابری ارز محدود نخواهد ماند.  

این زنجیره سال گذشته با فروپاشی استراتژی جنگ‌طلبانة غرب در ایران  ـ  امضاء توافقنامه هسته‌ای آغاز شد.   در پی دخالت مستقیم روسیه،  توافق‌نامة هسته‌ای در سوم آذرماه سال گذشته به امضا رسید،‌  و بلافاصله این توافقنامه پاسخی «شبه‌نظامی» بر علیه روسیه در اوکراین به همراه آورد!    سپس پایه‌ریزی بانک «بریکس» توسط روسیه،  چین،  هند،  برزیل و آفریقای جنوبی ـ  ژوئیه 2014 ـ  باعث شد که تهاجم گستردة تبلیغاتی،  سیاسی و مالی اردوگاه آتلانتیسم بر علیه مسکو هر چه بیشتر شدت گیرد.   اگر به این مجموعه‌،   فروپاشی استراتژی‌های دیرپای ارتش آمریکا در عراق،  افغانستان،  ترکیه و ... و خصوصاً در سوریه را نیز اضافه کنیم،   به  دلائل واقعی تلاش غرب برای فروپاشاندن بهای نفت‌خام پی خواهیم برد.    

ولی با توجه به واکنش روسیه،   برای غرب در این گیراگیر سر گنده هنوز زیر لحاف باقی مانده.  چرا که به دلیل حضور مستقیم و بی‌واسطة روسیه در ارتباطات مالی،  صنعتی و اقتصادی با بسیاری کشورهای عمدة‌ جهان ـ  چین،  هند،  برزیل و ... و خصوصاً کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین ـ  این ارتباطات در چارچوب بریکس عملی می‌شود ـ  کرملین جهت تداوم روابط اقتصادی با بسیاری مناطق به «ارز» کشورهای غربی دیگر نیازی ندارد!  به صراحت بگوئیم،  استقلال عمل مالی‌ای که اینک روسیه به دست آورده،   یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی بود که از نخستین سال‌های بازگشت پوتین به قدرت و شکل‌گیری ایدة «اوراسیا» در مرکز توجه کرملین قرار داشت!   در این راستا،   هیاهوی بلندگوهای غرب و ابراز نگرانی خنده‌دار «بعضی‌‌ها» از سقوط روبل بیشتر از نگرانی برخی محافل غرب‌ برای منافع‌شان حکایت دارد.   به عبارت ساده‌تر،   اینبار نیز همچون اعمال تحریم اقتصادی بر روسیه به بهانة حمایت از «ملت اوکراین»،   پایتخت‌های غرب به همان صورتبندی مسخرة گذشته پای گذارده‌ و شرکت‌های خود را تحریم می‌کنند.  

همانطور که دیدیم،   غرب از محاصرة اقتصادی روسیه به دلیل بحران اوکراین هیچ منفعتی نبرد،  و نهایت امر بالاجبار لنگ‌لنگان به دنباله‌روی از سیاستگزاری‌های دیگر روسیه افتاده.   دنباله‌روی‌ای که امروز به سقوط قیمت نفت و خروج رسمی روبل از سلطة دلار و یورو انجامیده!‌   اگر رهائی روبل برای آتلانتیست‌ها یک «شکست» استراتژیک و مالی نیست،  چه نامی می‌توان بر آن گذارد؟   ولی اگر اتحادیة اروپا در برابر این شکست چاره‌ای جز سوختن و ساختن ندارد،   ایالات متحد تلاش می‌کند،  جهت حفظ خود در گود سیاست‌های جهانی مفری بیابد!   و محکوم کردن کودتای آمریکائی در اوکراین،‌  خصوصاً توسط محافل درون‌ساختاری ینگه‌دنیا بخشی است از همین مفر!   خلاصه کار بجائی کشیده که شاخک‌های آشکار و پنهان سازمان سیا،  با انتشار مقالات «طویل» کودتای غرب در اوکراین را محکوم هم می‌کنند:

«[...]جرج فریدمن،  پایه‌گزار و مدیرعامل «ستراتفور» که به سایة سازمان سیا شهرت دارد،  می‌گوید،  ایالات متحد کودتای ماه فوریه 2014 را در اوکراین به عنوان پاسخ به سیاستگزاری روسیه در سوریه به راه انداخت.»
منبع:  سایت سپوتنیک،  مورخ 19 دسامبر 2014
 
بله،  با توجه به فرمایشات مستر فریدمن و از آنجا که اقتصاد چارچوب سیاست را تعیین می‌کند،   به نظر می‌رسد تنها نتیجة افزایش بی‌رویة ارزش دلار این باشد که کالاهای غرب روی دست تولیدکنندگان هر چه بیشتر «باد» کرده!   و اگر این «باد کردن» را با مساعد شدن شرایط جهت آغاز پروسة تولیدات صنعتی در کشورهای سابقاً شورائی مقایسه کنیم،   به صراحت می‌بینیم که روند تولید در این مناطق با حمایت‌های لوژیستیک چین،  هند و ...  می‌باید در آینده‌ای نه چندان دور پای در رشدی تصاعدی بگذارد.   به همین دلیل است که مدیران سازمان‌های ظاهراً «غیردولتی» ایالات متحد همچون مدیرعامل «ستراتفور» به افشاگری و «نق» زدن مشغول شده‌اند!   

ولی اگر بخواهیم تحولاتی را که در کنار «سقوط» روبل پیش آمده با دقت بیشتری دنبال کنیم می‌باید نگاهی داشته باشیم به ژاپن،  استرالیا و پاکستان؛  مناطقی که عملاً توسط شبکة «مالی ـ اقتصادی» غرب اداره می‌شوند و تا این لحظه هیچگونه اختیار سیاسی و استراتژیک از خود نشان نداده‌اند. 

شاهد بودیم که طی چند روز گذشته،  و دقیقاً در گیراگیر فروپاشی «روبل»،   در سه کشور فوق رخدادهای مهمی به قوع پیوست.  نخست نگاهی به ژاپن و نتایج انتخابات‌اش بیندازیم.   اینکه ایالات متحد در ژاپن،  پس از فروپاشی اتحادشوروی،  در راه اعمال کنترل اقتصادی و مالی در چارچوب منافع خود دچار مشکلاتی شده جای تردید ندارد.  ‌ ژاپن در مقام یک قدرت صنعتی جهانی،   سال‌هاست که هم دومین و یا سومین اقتصاد جهان معرفی می‌شود،   و هم پای در کسادی‌ای گذارده که عملاً غیرقابل علاج می‌نماید!  این سئوال مطرح می‌شود که،   یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان به چه دلیل قادر نیست «دیفلشن» حاکم و کسادی مزمن و غیرقابل توصیف خود را علاج نماید؟   به هر تقدیر،  استعفای نخست‌وزیر سابق اینکشور،  «جونیچیرو کویزومی»،   در عمل نشان داد که مشکلات اقتصادی ژاپن ریشه‌هائی بسیار عمیق‌تر از «حسابداری‌های» بانکی و بودجه دارد.  و از قضای روزگار نخست‌وزیر فعلی،   یعنی «شینزو آبه» نیز که در نظام رسانه‌ای غرب به ناکامی در اجرای طرح‌های مبارزه با «دیفلیشن اقتصادی» متهم شده بود،  بر اساس داده‌های تبلیغاتی که قبل از انتخابات به رسانه‌ها درز کرد،  می‌بایست از کار برکنار می‌شد!   ولی در کمال تعجب،  «آبه» با اکثریتی به مراتب چشمگیرتر از گذشته «باز هم» از صندوق‌ها سر برآورد،   و این مسئله به صراحت نشان داد که حتی در ژاپن نیز ایالات‌متحد ناچار به عقب‌نشینی شده: 

«کسادی در ژاپن به مراتب از آنچه فکر می‌کردیم عمیق‌تر است ـ   ولی بلندپروازی آبه باز هم او را به پیروزی رسانده.»
منبع: گلوبال بیزنس‌ویک،  8 دسامبر 2014

امروز روشن شده که بحران مالی ژاپن راه‌حل اقتصادی ندارد.   این بحرانی است که استراتژی ایالات‌متحد بر اینکشور حاکم کرده،  و برای خروج از آن ژاپن می‌باید از لاک «صلح‌طلبانة‌» خود بیرون آید.  به این ترتیب که،  خواستار خروج نیروهای آمریکائی از این مجمع‌الجزایر شود؛  نقش‌پذیری قدرتمندانه‌‌تری در موضوع کره بر عهده گیرد؛   و در منطقه دست به قدرت‌نمائی نظامی و استراتژیک بزند.   مواضعی که آمریکا دیگر نمی‌تواند تحت نظارت قرار داده،  با آن مقابله کند،  و یا در برابرشان سدی ایجاد نماید.    

ولی اگر به چشم‌اندازی که انتخابات اخیر سرزمین «آفتاب تابان» در برابرمان گشوده،   آشفتگی به وجود آمده در استرالیا را نیز بیافزائیم تصویر جالب‌تر می‌شود.  بحران گروگانگیری در استرالیا که توسط یک آخوند تروریست شیعی‌مسلک و ظاهراً دیوانه ـ‌  محمدحسن منطقی بروجردی ـ‌  صورت گرفت به هیچ عنوان با تغییر مواضع استراتژیک روسیه و تحولات ژاپن بی‌ارتباط نیست.   ژاپن همجوار دریائی روسیه است،  و اقتصاد استرالیا به اینکشور وابستگی بسیار زیادی دارد.   در توضیح شرایط اقتصادی ویژة استرالیا به همین مختصر اکتفا می‌کنیم که اقتصاد «قارة اقیانوسیه» در عمل،  به دلیل وحشت هیئت حاکمة انگلیسی استرالیا و زلاندنو از حضور فراگیر چین و هند،  طی سالیان دراز تبدیل به دنباله‌چه‌ای بر اقتصاد ژاپن شده.   در نتیجه،  فروپاشی‌ها،  تحولات و تغییرات اقتصادی در ژاپن،   نهایت امر گریبان مُلک کانگوروها را هم گرفته.   و به همین دلیل،  همزمان با پیروزی شینزوآبه،  سیاست وابسته به انگلستان که در چارچوب حمایت از تروریسم اسلامی در استرالیا شکل گرفته بود،  و در راستای آن یک آخوند مجرم،  علیرغم سابقة جنائی و هم‌بستگی با داعش،‌  می‌توانست «آزادانه» به فعالیت‌های «سیاسی ـ عقیدتی» مشغول شود،   طی بحران گروگانگیری اخیر در سیدنی «لو» رفت.   و بلافاصله دولت استرالیا و حکومت ملایان حساب خود را از این فرد جدا کردند:   

«فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید،  محمدحسن منطقی که روز سه‌شنبه پس از گروگان‌گیری ده‌ها نفر در سیدنی استرالیا به همراه دو گروگان کشته شد، پس از «کلاهبرداری» در سال ۷۵ از ایران «فرار» کرده بود.»
منبع:  رادیوفردا،  ۱۳۹۳/۰۹/۲۵

ولی مسلماً امثال محمد حسن منطقی بروجردی در استرالیا کم نیستند،   اینان عوامل همان محافلی‌اند که یک‌شبه کشورهای لیبی،  سوریه،  یمن،   مصر و تونس را به خون و آتش کشیدند،  و توده‌های وحشتزده را به قبول حکومت فاشیست‌های مذهبی «راضی» کردند.   حال در سایة‌ تحولات استراتژیک جهانی،   هیئت حاکمة انگلیسی‌پرست استرالیا می‌باید صریحاً در برابر «سنت» تروریست‌پروری که از دیرباز در اینکشور رایج بوده،   موضع‌گیری کند و سیاست خود را نیز تغییر دهد.  و با توجه به روابط دوستانه و گستردة استرالیا با حکومت جمکران،   دیریازود پیامدهای این تغییر اجباری را در زمینه‌های مختلف شاهد خواهیم بود. 

حال که سخن از فاشیست‌های مذهبی به میان آمد،‌  سری به پاکستان نیز بزنیم،   و کشتار دانش‌آموزان مدرسة‌ ویژة فرزندان نیروهای مسلح اینکشور توسط تروریست‌های طالبان را  مورد بررسی قرار ‌دهیم.  در کمال تعجب در پاکستان نیز نشانه‌های عقب‌نشینی ایالات‌متحد و انگلستان را به صراحت می‌بینیم.   اینکه طالبان پس از دهه‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز با ارتش پاکستان در یک مدرسه دست به کشتار فرزندان نظامیان اینکشور بزنند،   مسلماً نمی‌تواند افکار عمومی را به همدردی با «اهداف مقدس» اینان جلب کند.  این عملیات وحشیانه جز ایجاد نفرت از طالبان نتیجة دیگری ندارد،   و این وحشیگری‌ها فقط از سازمان‌ها و تشکیلاتی برمی‌آید که در بن‌بست اوفتاده‌ و حامیان و نان‌آوران‌شان می‌خواهند از شرشان خلاص شوند.  خلاصه،  آنچه در پاکستان پیش آمد،‌  نوع اسلامی گروگانگیری استرالیائی است.   

ولی واقعیات تاریخی را نمی‌توان قلب کرد.  از دهه‌ها پیش همکاری نزدیک و صمیمانة سازمان «آی. اس. آی» پاکستان ـ  ادارة ضداطلاعات نیروهای نظامی اینکشور ـ  با تشکیلات طالبان از سوی ناظران بین‌المللی مورد تأئید مکرر قرار گرفته.   در عمل،  تشکل طالبان چیزی نیست جز نمادی مذهبی‌،  سیاسی و ظاهراً «غیرنظامی» از همین «آی. اس. آی!»   حال اگر اینان به جان خودشان افتاده‌اند،   می‌باید ببینیم دلیل چیست؟   و در اینمورد ویژه دلیل فقط می‌تواند ناامیدی ایالات‌متحد و انگلستان ـ  مهم‌ترین حامیان اسلام سیاسی در خاورمیانه ـ  از شانس این گروه‌ها جهت ایجاد شرایط مناسب برای حفظ حاکمیت آتلانتیسم بر محدودة خاورمیانه و آسیای مرکزی باشد.  این عقب‌نشینی آتلانتیسم است که در ژاپن به «قدرت‌گیری» آبه منجر می‌شود؛   در استرالیا چشم‌ها را به روی سیاست مماشات با تروریسم هیئت حاکمة «انگلیسی‌پرست» اینکشور باز می‌کند؛  و نهایت امر تتمة آبروی طالبان را نزد مهم‌ترین شبکة حامی اینان یعنی «ارتش پاکستان»‌ از میان برمی‌دارد. 

شاید برای پوشش دادن به همین شکست‌ها باشد،   که اوباما توپ «سازش با فیدل کاسترو» را به میدان انداخته.   بعضی‌ها می‌خواهند توپ اوباما را گرفته،  و با حباب تبلیغاتی که پیرامون آن ایجاد کرده‌اند ـ  ادعای عادی‌سازی فرضی روابط آمریکا با کوبای فیدل کاسترو ـ  جشن بگیرند!  باشد که جلسات روضه و زوزه‌شان به دلیل عقب‌نشینی در دیگر جبهه‌های استراتژیک از چشم پنهان بماند.  



۹/۲۳/۱۳۹۳

اربعین اوباما!




مراسم اربعین امسال،  گذشته از بوق‌های جمکران،   در رسانه‌های غرب نیز بازتاب گسترده‌ای یافت.  در ایران،  تبلیغات وسیعی برای نمایش «عظمت» این مراسم به راه افتاد؛  و حکومت اسلامی به طُرق مختلف،  اراذل و اوباش را به شهرهای مقدس شیعیان در عراق اعزام کرد.   از سوی دیگر،  شبکة تبلیغاتی غرب ـ  رادیو،  تلویزیون، سایت‌ها، و حتی روزنامه‌ها ـ  پوشش بیش از حد «مناسبی» برای این بساط «بسیار مهم»  ـ  اربعین حسینی ـ  فراهم آورد.   بوق‌های ناتو جهت آشناتر کردن اذهان مخاطبان محترم با «قصة» شهادت حسین‌ابن‌علی،   نوة پیامبر اسلام،  بر اهمیت این حکایت در آنچه «جهان اسلام» می‌خواندند،  تأکید می‌فرمودند!    

و از قضای روزگار،  برخلاف سال‌های پیش،  در این مراسم که عملاً با طبل و دهل و توپ و تشر تبلیغاتی غرب به نوعی «حج‌ شیعی‌مسلکان» تبدیل شده بود،   نه بمبی ترکید و نه مخالفتی از سوی دیگر «اقوام» و مذاهب عراق صورت گرفت!   باید اذعان کنیم که تفاوت «اربعین» امسال با اربعین‌های گذشته از زمین تا آسمان است!  چرا که،  معمولاً در این «ایام» دست‌هائی نامرئی چند بمب نثار کاروان شیعیان می‌کرد و رادیوها و تلویزیون‌های غرب نیز این بمب‌گزاری‌ها را نشانة «مخالفت» سنی‌مذهبان با شیعیان معرفی می‌نمودند!  سنی‌هائی که به ادعای اینان اصلاً چشم دیدن شیعیان را نداشتند و می‌خواستند عراقی «مستقل، و سنی‌مذهب» داشته باشند!   حال باید ببینیم چه پیش آمده که امسال برگزاری اربعین آخوندها در عمل،  با سنت‌های رایج سال‌های اخیر در گسست کامل قرار گرفت؟

از آنجا که بر خلاف قرآن ملایان،  تغییرات استراتژیک به ارادة الهی از آسمان بر زمین نازل نمی‌شود،  چه بهتر که نگاهی به تحولات منطقه بیاندازیم،  شاید بتوان دلیل این «تغییرات» چشم‌گیر را تا حدودی دریافت.   

همانطور که در مطالب پیشین هم به کرات گفته بودیم،    در تحلیل رخدادهای منطقه،  ظهور پدیدة «داعش» را می‌باید به عنوان نقطة پایانی دانست بر سناریوی «تجزیة عراق.»   ولی ظهور منطقه‌ای داعش از دو بعد متفاوت برخوردار می‌شود؛   داخلی و خارجی.   در داخل مرزها،   ظهور «داعش» به این معنا بود که قصة کردستان مستقل و خودمختار پایان یافته.  به عبارت دیگر،   نفت رایگانی که قبیلة بارزانی به اسرائیل و آمریکا می‌فرستاد،  و همچنین پادگان‌‌سازی‌های زیرجلکی آمریکائی‌ها جهت کنترل منطقه از پایه و اساس در هم فروریخته.    از سوی دیگر،  همزمان با دود شدن سناریوی کردستان مستقل،   توجیهات رسانه‌های آتلانتیست در باب وطن‌پرست سنی‌مذهبان،  که می‌بایست در «دکترین تجزیه» به استقلال و یا حداقل خودمختاری مناطق سنی‌مذهب می‌انجامید نیز به پایان رسید.   چرا که ایدة دولت سنی‌،  به دلیل مسائلی که داعش به وجود آورده بود،   مترادف شد با وحشیگری! 

ولی در این میانه،  باز هم در داخل خاک عراق،   مسئلة شیعیان بود که از اهمیت برخوردار شد.  چرا که،  آتلانتیسم در «دکترین تجزیة عراق» نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای برای جمکرانی‌ها در نظر گرفته بود.  بر اساس این طرح،  حکومت اسلامی می‌بایست با چند سر آیت‌الله‌العظمی و روضه‌خوان زمینه‌ساز تجزیة تدریجی مناطق جنوبی عراق می‌شد.  به همین دلیل نیز رسانه‌های غرب شروع کرده بودند به باد انداختن در بیرق و بادبادک امثال سردار سلیمانی،  فردی که عراقی‌ها او را «قصاب بغداد» می‌خوانند! 

زمانیکه طرح‌های «تجزیه»،  به دلیل شکست آتلانتیسم در جبهة سوریه بر باد رفت،  فرانسوی‌ها که طبق معمول در دوران شکست و مصیبت «یار غار» آتلانتیسم هستند،  در مقام چرخ پنجم گاری واشنگتن سروسینه‌زنان به اربیل «مشرف» شدند تا قضیة کردستان مستقل را تا آنجا که امکان داشت «جمع‌وجور» کنند و نگذارند که گند «کار» بیش از این در آید.   تشکیلات القاعده نیز که به عنوان کارگزار مستقیم آمریکا در عراق فعالیت‌های متفاوتی،‌   از بمب‌گزاری تا دولت‌مداری و ادارة سازمان‌های امنیتی و نظامی و ...  را دنبال می‌کرد،   به سرعت در «داعش» استحاله یافت و به قول خمینی دجال «همه با هم ید واحده» شدند.    به همین دلیل بود که تمامی رده‌های بالای ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی در عراق،‌   پس از کودتای آمریکائی‌ها بر علیه دولت ال‌مالکی از مصادر خود کنار رفتند.   و در این میانه حکایت شیعیان نیز دچار تغییراتی شد!   اینان می‌بایست به عنوان مخالفان «اسلامگرایان تندرو» به نقش‌آفرینی در صحنة‌ داخلی عراق ادامه می‌دادند؛  حسین‌حسین‌کنان اینور و آنور می‌دویدند،  و از رفتار غیراسلامی و غیرانسانی داعش «انتقادهای» جدی و خصوصاً اسلامی به عمل می‌آوردند،   و خود را آمادة شهادت در راه عراق مستقل و آباد و آزاد معرفی می‌کردند!   خلاصه بگوئیم قرار بود شیعیان از همان بادهائی در کنند که از مخرج مذاهب و ادیان هر لحظه صادر می‌شود!

این بود نقش جدیدی که دکترین نوین آمریکا به شیعیان در عراق تفویض کرد.   خلاصه اگر سابق بر این شیعیان می‌بایست در رسانه‌های غرب مسئولان واقعی افزایش تمایلات تجزیه‌طلبانه معرفی می‌شدند،   اینک نقش‌شان چیزی نبود جز مخالفت جدی با تجزیة عراق و اسلامگرایان «تندرو!»  نقشی که بیت‌رهبری و دولت حسن روحانی با کمال میل در منطقه بر عهده گرفته،‌   در راه اجرائی کردن آن از هیچ کوششی فروگذار نکردند.  در نتیجه،   امسال به دلیل تغییر سیاست آمریکا در منطقه،  مراسم اربعین با «شکوه و جلال» رسانه‌ای به مورد اجراء گذارده شد،  و راه‌پیمائی پشت راه‌پیمائی صورت گرفت تا «شیعیان» حمایت خود را از رشادت‌های حسین‌ ابن‌علی اینوروآنور در صفحات نخست روزنامه‌ها و مجلات غرب به فروش بگذارند.          

در سطور فوق از نقش منفعلانه و نوکرمآبانة حکومت اسلامی برای اجرائی کردن دکترین‌ نوین آمریکائی‌ها به طور خلاصه سخن گفتیم،   ولی پرواضح است که حکومت اسلامی و اربابان ‌آمریکائی‌اش تنها بازیگران منطقه نیستند.   به همین دلیل نیز در این گیراگیر مهم‌ترین معضل آتلانتیسم در منطقه،  نه از عراق که از ترکیه سر بر آورد.   این معضل،   در قالب امضاء قرارداد صدور گاز روسیه به اروپا از طریق آنکارا به منصة ظهور رسید و ... و باعث شد وزیرامور خارجة اتحادیة اروپا و نخست‌وزیر بریتانیا سرآسیمه راهی ترکیه شوند.   چرا که با این قرارداد، ترکیه از اردوگاه غرب فاصله گرفته،   به «بازار اوراسیا» نزدیک می‌‌شد.

اینکه به چه دلیل آنکارا به تدریج از چنگال آتلانتیسم خارج ‌می‌شود و‌ فاصله‌اش با حلقة دولت‌های سابقاً شورائی کاهش می‌یابد نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است.   شاهد بودیم که دولت ترکیه به دلیل پیروی کورکورانه از آتلانتیسم در چندین جبهة منطقه شکست سختی خورد،  و در آستانة فروپاشی قرار گرفت.   به همین دلیل،  آنکارا جهت جلوگیری از فروپاشی در قانون اساسی ترکیه تغییراتی ایجاد نمود.   ولی این تغییرات کفایت نکرد،  و کار بجائی کشید که غرب رضایت داد،   از طریق نزدیک کردن آنکارا به مسکو فروپاشی‌های غیرقابل کنترل منطقه را مهار نماید!   به عبارت ساده‌تر،  گذشت زمان و مقاومت روسیه،  چین و هند در برابر موج‌آفرینی‌های واشنگتن،  مسیر مورد نظر دکترین پنهان ایالات‌متحد را که طی نخستین سال‌های حکومت اوباما بر پایة آشوب‌آفرینی در منطقه جهت تهدید مسکو شکل گرفته بود،   به طور کلی تغییر داد.   اینک این «آشوب‌ها» نه منافع روسیه و چین و هند که مستقیماً منافع آمریکا و انگلستان را هدف قرار داده.   به طور مثال،   در آشوب‌های برخاسته از پدیدة بهار عرب و داعش،  دولت ترکیه پای در فروپاشی گذارده بود و اگر روسیه در چارچوب منافع استراتژیک و ژئوپولیتیک خود به داد این ساختار لرزان نمی‌رسید،  امروز ترکیه هزار پاره شده بود.  در هر حال،   شکست آمریکا در سوریه و عقب‌نشینی‌اش از سناریوی تجزیة عراق،   خطر تجزیه را از ترکیه نیز دور کرد.    

و اینک آمریکائی‌ها در عراق در همان سوراخی افتاده‌اند که پیشتر در افغانستان افتاده بودند؛   چماقی که در این کشور توسط کارشناسان سازمان سیا برای کوبیدن بر سر روسیه تراشیده شده بود‌ برفرق یانکی‌ها فرود آمده.   پس در این چشم‌انداز،   عقب‌نشینی تروریست‌های حماس در نوار غزه،  و نهایت امر انزوای شبکة اخوان‌المسلمین در مصر و سوریه و ترکیه،   منطقاً نمی‌تواند به نفع حکومت اسلامی در ایران تمام شود.   از شما چه پنهان،   همین وحشت از فروپاشی است که نهایت امر به پیروی گام به گام جمکران از سیاست‌های آمریکا منجر شده.  استنباط ملایان این است که با تکیه بر سیاست‌های آمریکا و پیروی کورکورانه از واشنگتن، ‌  هم خود را از گزند پیامدهای مخرب عملیات منطقه‌ای کاخ‌سفید مصون خواهند داشت،   و هم قادر خواهند بود حضورشان را در کنار سیاست‌های واشنگتن تا حد امکان مقبول و «طبیعی» جلوه دهند!   چرا که حضور دکان «شیعه‌بازی» در کنار سیاست‌های مسکو غیرممکن می‌نماید.  

به همین دلیل امسال آخوندها با همکاری‌ دولت دست‌نشاندة عراق و شبکه‌های خبری آتلانتیست تظاهرات «اربعین» شاهانه‌ای برپا کردند.   ولی شاید اینجا را نیز آمریکائی‌ها گز نکرده جر داده باشند.   چرا که،   نقش ملایان در عراق چند لایة متفاوت دارد که نمی‌توان تحلیل‌ آن‌ها را به صورت فله‌ای صورت داد.   نخست اینکه،  حضور اماکن مقدس شیعیان در عراق،‌   از دیرباز مشکلی استراتژیک به بار آورده؛   مسئلة امروز و دیروز هم نیست.   از منظر تاریخی،   این اماکن سده‌ها تحت نظارت ترک‌های عثمانی و دولت‌های غیرشیعه قرار داشته،  و هیچگاه قاجارها و یا صفویه بر این اماکن نظارت مستقیم اعمال نکرده‌اند.  

در نتیجه،  در چشم‌اندازهای سیاسی و منطقه‌ای،  جدائی «جانگداز» شیعیان از علی و حسن و حسین می‌تواند به نوبة خود به مجموعه‌ای از بحران‌های «عدالت‌خواهانة» مذهبی و قومی دامن بزند.  و چه بسا که با خزیدن یک سیاست قدرتمند منطقه‌ای در قفای این بحران‌ها، عدالت‌خواهی‌های کذا نهایت امر اهرم‌ دکترین یانکی‌ها را در عراق از پایه و اساس ابتر نماید.  به عبارت دیگر،  اینجا نیز چماق «تجزیه» که پیشتر توسط سازمان سیا تراشیده شده بود،   دوباره بر فرق خود یانکی‌ها فرود آید!   خلاصه بگوئیم،   ممکن است کار بجائی بکشد که عدالت‌خواهی شیعیان که امروز ظاهراً ابزار سیاستگزاری آمریکا جهت حفظ «تمامیت» ارضی عراق شده‌،  به تجزیة عراق انجامیده،   دکترین نوین کاخ‌سفید را به تعطیل بکشاند! 

البته ما در سیاست‌بازان حاکم در تهران شعور لازم جهت بهره‌گیری از این «نقاط کور» استراتژیک را نمی‌بینیم؛    اینان به بوسیدن دست ارباب استعمار دل‌شادند.   ولی آنچه مسلم است اینکه،   باد انداختن آمریکائی‌ها در بادبان شیعیان،   همانطور که پیشتر نیز در افغانستان و مصر و لیبی و ... در مورد اسلامگرائی شاهد بودیم،  می‌تواند به نوعی گرفتاری و بدبختی برای یانکی‌ها تبدیل شود.   خصوصاً که در این میانه،  شاهد مسخره‌بازی جمهوریخواهان ایالات‌متحد با «شیعی‌گری» در ایران هستیم،  بازی‌هائی که در همنشینی‌های مک‌کین با سازمان شیعی‌مسلک مجاهدین،‌  و همدردی‌های جناب سناتور با «مریم و مسعود» به نمایش ‌گذارده شده.              

در چارچوب همین احتمالات است که به استنباط ما،   غرب تلاش خواهد داشت تا سیاستی را که در ترکیه اعمال کرده،   در ایران تکرار نکند و از حکومت جمکرانی‌ها،  همچون باند اردوغان مهره‌ای اساسی در درگیری‌های عراق نسازد.   چرا که در میان‌مدت مجبور خواهد شد،   جهت جلوگیری از فروپاشی‌های منطقه‌ای،  هم‌اینان را به مهره‌های علی‌البدل قدرت‌های منطقه‌ای تبدیل نموده،   همچون ترکیه،   هم بار روابط دیپلماتیک با این حاکمیت‌های فاسد و بی‌اعتبار را بر دوش گیرد و هم منافع استراتژیک برآمده از فعالیت‌ها و موجودیت اینان را به جیب «رقبا» بریزد.    

به همین دلیل سرمایه‌گزاری اخیر حکومت جمکران در مراسم «شاهانة» اربعین حسینی به استنباط ما، یک سرمایه‌گزاری بی‌فرداست؛   حکایت همان حساب‌هائی است که «کور با کوزة شیره» می‌کرد!  به نظر می‌آید،  جمکرانی‌ها با کوزة شیره‌شان بیش از آنچه باید و شاید «نقشه» کشیده‌اند!   چرا که،‌  آمریکا نمی‌تواند در مرزهای روسیه،  خصوصاً در مورد کشوری که اشراف کامل بر آبراه‌های مهم‌جهانی دارد،   سیاستی را تکرار کند که به صراحت در ترکیه به شکست انجامیده.   مگر آنکه خروج کامل از خاورمیانه و قبول شکست در سیاست‌های منطقه‌ای،   از هم اینک در رأس برنامه‌های دولت آیندة واشنگتن قرار داشته باشد.   البته جهت بررسی مواضع جدید آمریکا نیازمند جزئیات بیشتری خواهیم بود،  و این امکان وجود دارد که روند رشد مسائل در روزهای آینده،‌  این جزئیات را در اختیارمان قرار ‌دهد.