۹/۰۹/۱۳۹۲

مدرس در آغوش آتاترک!


 

ماه‌عسل «جمکران ـ واشنگتن» که با ارتباط تلفنی «ادعائی» بین روحانی و اوباما آغاز شده بود،  پس از چند هفته به توافقنامة نامعلوم و مبهم هسته‌ای انجامید،    و اتحادیة اروپا که از نخستین گام‌ها بازندة اصلی استراتژی نوین منطقه‌ای پیش‌بینی می‌شد،   در واکنش به آن 16 شرکت وابسته به جمکران را در فهرست تحریم اقتصادی‌ قرار داد!   تحریمی که قرار بود با توافقنامة کذا پایان گیرد!  بله،   این است نتیجة فروافتادن خر لنگ حکومت اسلامی در تله‌موش! 

 

مقام معظم و باند بیت‌رهبری که به دلیل عقب‌نشینی آمریکا در منطقه تمامی زرادخانة «سیاسی ـ تبلیغاتی‌شان»‌ را از دست داده بودند،  با «نرمش قهرمانانه» امید‌شان این بود که با توسل به «توافقنامة» کذا‌ بتوانند برای رهائی از فشار مطالبات ملت ایران  به دامان امن عموسام و لندن پناهنده شوند.   ولی اینهمه خیال خامی بیش نبود.   لندن و واشنگتن خود بهتر می‌دانند که این رژیم «آفتاب لب بام» است،   و استراتژی‌های منطقه‌ای خود را به هیچ عنوان با تکیه بر چنین تشکیلاتی سازمان نخواهند داد.   در نتیجه،   بساط «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم» در فضای دیپلماسی‌ جهانی پیرامون مسائل ایران به راه افتاد؛ گروهی «حامی» توافقنامه شدند،  و گروهی دیگر «مخالف» آن!   

 

 ولی در واقع این توافقنامه چیزی نیست که کسی بتواند با آن موافق و یا مخالف باشد!‌    این توافقنامه پایانی است تاریخی و غیرقابل اجتناب بر سلسله‌ تحرکات ایذائی از جانب سیاست‌های غرب بر علیه ملت ایران!   تحرکاتی که هم به حکومت اسلامی موجودیت سیاسی و نظامی و اطلاعاتی داده،   و هم منافع گستردة محافل وابسته به سرمایه‌داری «آتلانتیست» را سیراب نموده.   در نتیجه،   در عرصة‌ «اقتصادی ـ سیاسی» وابسته به آنگلوساکسون‌ها،  صف‌آرائی «مخالف ـ  موافق»  توافقنامه مبهم است.   چنین آرایشی را اگر بتوان تشریح کرد،  مسلماً نیازمند توضیح و تفصیلی به مراتب گسترده‌تر از آن خواهد بود که در رسانه‌ها بازتاب یافته.   به طور مثال،   چگونه می‌توان پذیرفت که فلان و یا بهمان تشکیلات وابسته به سرمایه‌داری آمریکا از توافقنامه‌ای که نتیجة مستقیم عقب‌نشینی کاخ‌سفید در منافع منطقه‌ای‌اش در خاورمیانه بوده،   «استقبال گرم» به عمل آورد؟! 

 

به چنین استقبالی فقط می‌توان در استدلالاتی برخوردار از چندین لایة استراتژیک معنا و مفهوم داد،   و پرواضح است که از نظام رسانه‌ای جهانی نمی‌توان انتظار داشت که دست به چنین «ناپرهیزی‌ها» زده،   اقدامی هر چند کم‌اهمیت جهت تنویر افکار عمومی ایرانیان صورت دهد.  در نتیجه،‌   برای پنهان داشتن ابعاد استراتژی نوین شیوة پروپاگاندی بر فضای رسانه‌ای حاکم شده،  که نهایت امر تمامی تحرکات استراتژیک در محورهای غیرآتلانتیست را به سکوت برگزار می‌کند.   به عنوان نمونه،   بی‌بی‌سی که «بلبل‌زبان‌ترین»‌ بوق‌ فارسی‌گوی امواج رادیوئی و اینترنتی به شمار می‌آید،‌  و «بحران» اوکراین را در بوق انداخته،   در مورد دیدار نخست‌وزیران سازمان شانگهای که با نشست «ویلنیوس» تقارن زمانی داشت خناق گرفته بود‌.            

 

ولی در داخل ایران قضیه متفاوت است.   حکومت ناگزیر شده نمایشاتی «خررنگ‌کن» از تغییرات گسترده‌ای به صحنه بیاورد که گویا پیامد استخراج حسن فریدون از صندوق‌های مارگیری است!   از اینرو جهت مطلا نمودن گلیم پاره‌پارة «اسلام سیاسی»،‌   دولت رئیس جمهور «منتخب» دست به اقدامات مضحکی زده.   به طور مثال،‌  در همین مسیر شاهد در بوق افتادن ورق‌پاره‌ای به نام «منشورحقوق شهروندی» هستیم.   ورق‌پاره‌ای که به نوبة خود نمایه‌ای روشن و غیرقابل تردید از تلاش‌های حکومت اسلامی جهت تثبیت فاشیسم اسلامی در جامعة ایران است.   این ورق‌پاره که «دستاورد» دولت منتخب به شمار می‌آید،‌   در عمل فصل‌نامه‌ای است جهت توجیه‌ فاشیسم انسان‌ستیزی که با تکیه بر تعلقات و باورهای توده‌ها به «دین اسلام»،   می‌خواهد سرکوب یک ملت را  «برحق» جلوه داده و همزمان برای حکومت نیز به عنوان «عامل حق» کسب مشروعیت نماید!   باید خدمت آقای روحانی بگوئیم،  ول معطلید!  آنکه به شما «راه» را نشان داده،   خودش حاضر نیست در این کوره‌راه با شما همراهی کند.   این حکومت و نگرش‌های اجتماعی،  سیاسی و اقتصادی‌اش،‌  و خصوصاً مقولة توجیه «تحدید» آزادی بیان،‌   همچون دیگر نگرش‌های تمامیت‌خواه،   آنقدر پوسیده و مستعمل و هرز شده،   که هر دم بیم گسستن تاروپودش می‌رود.  این گلیم پوسیده را زراندود نفرمائید.      

 

در راستای همین نمایش‌‌های خنک و تاریخ‌مصرف گذشته،   وزارت ارشاد حکومت ملائی نیز پس از برگزاری نماز و روزه و سردادن زوزه و ضجه،‌   دست‌ها را بالا زده و یک گزارش جانگداز حضور «فرهنگ‌دوستان» ایران زمین ارائه کرده که گویا نشاندهندة تساهل فراوان در زمینة نشر و انتشار شاهکارهای ادبی و فلسفی و ... است که پیشتر در دورة احمدی‌نژاد توسط لات‌ولوت‌های همین حکومت «غیرقابل انتشار» اعلام شده بود!  

 

می‌دانیم که طی دوران هشت‌سالة دولت احمدی‌نژاد که حداقل چهار سال نخست آن با تأئید تمام و کمال و «علنی» علی خامنه‌ای توأم بوده،   هر آنچه می‌توانست چاپ شود و خوانده شود،  غیراسلامی اعلام شد!   «وزارت ارشاد» آخوندها به این ترتیب،   دست به تحدیدی بی‌سابقه در زمینة آزادی بیان در تاریخ کشور ایران زد،   و آزادی چاپ و انتشار فقط شامل برخی زیارت‌نامه‌های «مجاز» ‌شد!   البته این عملیات هولناک و ضدایرانی،   بی‌دلیل به راه نیفتاد.   اربابان یانکی حکومت اسلامی می‌خواستند با ایجاد چنین شرایط غیرانسانی‌ای ابزاری‌ مناسب جهت توجیه حمله و کشت‌وکشتار ایرانیان بیابند،   و تحت عنوان مبارزه با «دیکتاتوری» خاک این مملکت را همچون عراق و افغانستان از برکت خوشرقصی‌های بیت‌رهبری و باند احمدی‌نژاد و موسوی و دیگر خودفروختگان بی‌وطنی که از زباله‌دان‌ جمع کرده‌اند،   به توبره بکشند.  خوشبختانه سرشان آنچنان در سوریه به سنگ خورد که هنوز عربدة وامصیبتا از حلقوم کاخ‌سفید به فلک می‌رسد.   

 

حال دولت فکاهی و البته «منتخب» روحانی،   با آزاد کردن نشر همان «عناوین» غیرمجاز به همراه رفع توقیف از 20 کتاب،   که باند احمدی‌نژاد جهت زمینه‌سازی برای تهاجم آمریکائی‌ها «سانسورشان» کرده‌ بود،‌   و شاید خریدار و خواننده‌ای هم ندارد،   می‌خواهد برای ملت ایران «شق‌القمر» کند: 

 

«صدور مجوز 11 هزار و 169 عنوان و رفع توقیف از 20 کتاب در 100 روز»

منبع:  مهرنیوز،   ۱۳۹۲/۹/۶

 

نخست بپرسیم،   صدور مجوز برای 11 هزار «عنوان» چه معنا و مفهومی دارد؟   اگر 20 کتاب را رفع توقیف کرده‌اید،   مسلماً از جمله ترشحات اذهان هم‌سنگری‌های‌تان در بیت‌رهبری،   محافل لات‌ولوت‌های اصلاح‌طلب و دیگر ملایان پشم‌دار و بی‌پشم به شمار می‌رود.    ولی صدور مجوز برای 11 هزار «عنوان» دیگر چه صیغه‌ای است؟  به عبارت دیگر،   اعلامیة وزار ارشاد به ما می‌گوید،   در این مملکت نزدیک به 12 هزار عنوان کتاب را وزیر ارشاد پیشین «معلق» کرده بود؟   چه شده،  که در قلب همین حکومت،   امروز شما می‌خواهید به همین آثار اجازة «بررسی» بدهید؟   بالاخره چنین تصمیماتی چه در گذشته و چه در حال مسئولیت دارد.    وزیر مسئول که بوده،   و شبکة حقوقی و قانونگزاری‌ای که به ایشان اجازه داده 12 هزار عنوان کتاب را «سانسور» کند کجاست و چه کسانی موظف‌اند از اینان استنطاق کنند؟  مملکت که تکه استخوان نیست پیش‌کش سگ شود!      

 

بله،  اگر ادارة امور یک مملکت را جدی می‌گیرید،   بجای اِهِن‌وتُلُپ و انتشار «آمار و ارقام» شکمی بهتر است مسئولیت‌ها را به نمایش بگذارید.   جنایتکارانی که در برابر چاپ 11 هزار عنوان کتاب راه‌بند «قانونی‌نما» ایجاد کرده‌اند،   نمی‌باید پاسخگوی اینعمل ضدفرهنگی‌شان باشند؟   از منظر دولت «منتخب» پاسخ منفی است!    نه اینان پاسخگو هستند،  و نه اعضای دولت قبلی.  چرا که دولت «منتخب» همه روزه با فوت کردن در آستین ندانم‌کاری‌های گذشتگان،  می‌خواهد  از خود در برابر ناکارآمدی‌های امروزین‌اش سلب مسئولیت کند!  همانطور که پیشتر نیز طاغوت و آمریکا و منافقین و محاربین و غیره مسبب کمبودها معرفی می‌شدند.    

 

در ثانی،   اطلاعیة دولت در مورد فعالیت‌های وزارت ارشاد گنگ،  بی‌ارزش و بی‌معناست.   بارها گفته‌ایم،  و باز هم می‌گوئیم،   اگر ملت ایران برای رهائی از شر حکومت آریامهر به خیابان‌ها آ‌مد برای این نبود که ایرانیان «ملا» شوند،  و آخوندها هم مملکت را به مسجد تبدیل کنند!   این رویای احمقانة ملا و حواریون بازاری اوست،   همان‌ها که ملت را «معمم»،  جامعه را مسجد و جیب‌شان را سرشار از پول دلالی و رانت‌خواری می‌خواهند؛   خواست ملت ایران این نبوده،   نیست و هرگز نخواهد بود.  

 

طی سه دهه، برای تحمیل این «بهشت» لعنتی به ایرانیان تن به همه کار دادید.   از قتل‌عام ملت گرفته تا سرکوب فرهنگی،   تحدید آزادی‌های اجتماعی،   گسترش زن‌ستیزی،  همکاری با دزدان و آدمکشان و اوباش و اراذل شهری،   خودفروشی رایگان در بازارهای دیپلماتیک بین‌المللی و ... خلاصه بگوئیم،   از هیچ پستی‌ای فروگزار نکردید.   اگر می‌پندارید که در قفای «توافقنامة هسته‌ای» خواهید توانست همان «کوفت» را در بسته بندی متفاوت به خورد ملت ایران بدهید خیلی اشتباه کرده‌اید.   چنین توهمی برای‌تان مرگ‌بار خواهد بود؛    چرا که از معنا و مفهوم استراتژیک این «توافقنامه» گویا هیچ دستگیرتان نشده.  برای خر فهم شدن بد نیست به حکومت «قدرقدرت» بگوئیم،   روسیه در چارچوب منافع منطقه‌ای‌اش از حملة اربابان یانکی‌ شما به ایران جلوگیری به عمل آورد،    و مسلماً اگر چنین دخالتی صورت گرفته برای این نبوده که امروز تولة فلان آخوند آدمخوار زیر دماغ مسکو سانسور «اسلامی» راه اندازد،  یا به همکاری اطلاعاتی با تخم‌وترکة کمال آتاترک در ارتش ناتو افتخار کند:


«[...] سازمان اطلاعات ایران با سازمان اطلاعات ترکیه همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند[...] هیچ کس حق ندارد این همکاری را به عنوان یک نقطه تاریک در روابط ایران و ترکیه نشان دهد[...]»

منبع:  ایسنا،  ‌مورخ 30 نوامبر 2013  

 

تا چند روز پیش همین ترکیه خواستار نابودی رژیم بعث سوریه می‌شد،  و حکومت اسلامی نیز در مقام حامی دولت بشار اسد در رسانه‌ها «نقش‌آفرینی» می‌کرد.   ولی امروز،  در شرایطی که هنوز مطالبات استراتژیک آتاترکی‌ها در خاک سوریه به صراحت عنوان نشده،   شاهدیم که سفیر حکومت اسلامی در ترکیه،   رسماً به همکاری‌ امنیتی با آنکارا به عنوان عضو رسمی سازمان ناتو «افتخار» هم می‌کند.   اینهمه بخوبی نشان می‌دهد که حکومت اسلامی،  حداقل پیرامون بحران‌های منطقه‌ای سال‌هاست که به ملت ایران دروغ می‌گوید.   ولی این دوران سپری شده،  این حکومت یا از خواب سه دهه‌ای بیدار می‌شود،  یا ملت ایران مسجد متعفنی را که ملایان با همکاری کارشناسان سازمان سیا از بول‌وغایط شمر و یزید و حسن و حسین سر هم کرده‌اند،   بر سرشان خراب خواهد نمود.

 

۹/۰۳/۱۳۹۲

از ایران تا اوکراین!

 
پس از سال‌ها بازی موش‌وگربه که به عنوان «مذاکرات هسته‌ای»،   جمکرانی‌ها را تحت نظارت سازمان سیا با قدرت‌های بزرگ جهانی بر سر میز مذاکره می‌نشاند،   سرانجام در توافقنامة صبحدم سوم آذرماه 1392،‌  آمریکا چماق حکومت اسلامی را به دست خود شکست،  و بر سناریوی احمق‌پسند 34 سالة ولایت فقیه در مرزهای روسیه نقطة پایان گذارد.   البته دریافت دقایق و واقعیات استراتژیک،  تجاری و مالی این «توافقنامه» به سادگی و با سهولت امکانپذیر نخواهد شد.  چرا که این «توافق» هر چه باشد،   امتدادی خواهد بود بر گسترش روابط ایالات متحد با روسیه در خلیج‌فارس،  عراق،  ترکیه و خصوصاً در سراسر مرز کشورهای سابقاً شورائی.   از همین رو،   از آغاز این خیمه‌شب‌بازی گفتیم که اصولاً شرکت جمکرانی‌ها در این جلسات،  و یا نظرات دولت مفلوک اسرائیل پیرامون این مذاکرات،   بیشتر «دکوراسیون» و پروپاگاند است تا نیازی استراتژیک. 
 
با این وجود،  توافقنامة‌ ژنو چند نتیجة مثبت برای ملت ایران به همراه خواهد آورد.  نخست اینکه،   رابطة ایالات متحد با محافل حاکم در حکومت اسلامی را که از آغاز کودتای 22 بهمن 57 بسیار نزدیک،  هم‌سو و «برادرانه» بوده،  علنی می‌کند.   و به این ترتیب،   ملایان یکی از مهم‌ترین اهرم‌های پوپولیسم مذهبی‌شان  ـ  «نبرد فرضی» اسلام شیعی با ایالات متحد  ـ را که به عنوان کاتالیزور در معادلات هیجانی خیابانی مورد استفاده قرار می‌دادند از دست خواهند داد.   به این ترتیب لات‌های حزب‌الله،  جندالله،  انصارالله،   و دیگر «کوفت‌‌الله‌های» نان‌خور عموسام که در پی این «توافقنامه» بی‌سرپرست می‌شوند،   دیگر نخواهند توانست جو اجتماعی کشور را با استفاده از این «نبرد موهوم» مسموم کرده،   به سرکوب ملت ایران،   زن‌ستیزی،  چپاول اموال ملی،‌  و بی‌اعتنائی به مفاد اعلامیة جهانی حقوق بشر،  ابعاد ایدئولوژیک «یانکی‌پسند» نیز بدهند. 
 
مسلماً در درون مرزها بازتاب اجتماعی،  سیاسی و تشکیلاتی چنین عقب‌نشینی‌ای بسیار وسیع و گسترده خواهد بود،   و مشکل می‌توان در مقطع فعلی ابعاد آن را مشخص نمود.   چرا که،   امروز ایالات متحد می‌باید با مسئولیت‌های «ادعائی» خود در سطح جهانی،‌   هر چند این ادعاها واقعی نبوده و بیشتر به مصرف پروپاگاندهای سیاسی کاخ‌سفید می‌خورد،   سیاست‌های خود را در ایران هماهنگ نماید.    مقولاتی از قبیل بی‌اعتنائی حکومت اسلامی به اعلامیه جهانی حقوق بشر،  تحدید آزادی بیان،  سرکوب زنان،  تحدید فعالیت‌های سیاسی،  حزبی،  اتحادیه‌های کارگری و ... که جملگی از آغاز غائلة حکومت اسلامی تحت حمایت زیرجلکی آمریکا،‌   به عنوان «خط امام و انقلاب» بر ملت ایران تحمیل شده،‌  مسئولیت‌اش از دوش لات‌های حکومت اسلامی برداشته می‌شود،  و بر شانة ایالات متحد می‌افتد.  
 
در فردای پذیرش حکومت اسلامی از جانب ایالات متحد در میان دولت‌های «قابل معاشرت» می‌باید دید کاخ‌سفید با چه ترفندهائی خواهد توانست در یکی از حساس‌ترین بازی‌های دیپلماتیک تاریخ‌اش،   هم حیثیت واشنگتن را در برابر ملتی که بیش از سه دهه توسط اوباش اسلامگرا سرکوب‌شان کرده تثبیت نماید،   و هم گزینة حکومت اسلامی را که اینک تبدیل به «سرجهازی» کاخ‌سفید شده از گزند تحولات اجتماعی،  سیاسی و استراتژیک آینده مصون دارد.  تقابلی که مدیریت آن در شرایط فعلی،  خصوصاً به دلیل حضور قدرتمند روسیه در ارتباطات منطقه‌ای،   به استنباط ما آنقدرها ساده و آسان نخواهد بود. 
 
آمریکا پس از آنکه بالاجبار حضور قدرتمند کرملین را در منطقه پذیرفت،  خصوصاً پس از حملة نظامی به عراق،  تمامی تلاش خود را به خرج داد تا از فروافتادن در معادلة «مسئولیت‌پذیری» در ایران بگریزد.   و برای این فرار بزرگ هر آنچه در چنته داشت بیرون ریخت:   هیاهوی ملاممد اصلاح‌طلب،   دو دوره دولت روحوضی احمدی‌نژاد و «استبداد» مقام معظم،   جنبش‌سبز،  و ...  و هدف اصلی این هیاهوها روشن بود،  جایگزینی یک حکومت هوچی فرسوده با یک هوچی تازه نفس.  سلطنت‌طلب یا اسلامی و یا سوسیالیست‌نما،  هیچ تفاوتی نمی‌کرد.  برای آمریکا آنچه امروز در رابطه با ایران پیش آمده، از ده‌ها سال جنگ فرسایشی از قبیل افغانستان و عراق بدتر است.   تلاش عمده واشنگتن بر این استوار شده بود که دست‌نشاندگان جمکرانی‌اش به این نقطه نرسند.   به نقطه‌ای که مسئولیت رفتار و کردار حکومت اسلامی در مرزهای روسیه را کاخ‌سفید به جان بخرد،   ولی دیدیم که آمریکا مجبور شد تن به اینکار بدهد. 
 
ما به نوبة خود این موفقیت بزرگ را به ملت ایران تبریک می‌گوئیم.   و هر چند ناکارآمدی ساختارهای حکومت در ایران این پیروزی را در قالب دخالت قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای نصیب ایرانیان کرده،  امیدواریم که این گام مهم و سرنوشت‌ساز آغازی شود بر پایان دور باطلی که دخالت‌های ضدانسانی امپراتوری انگلستان و یانکی‌ها از کودتای میرپنج تا به امروز در کشورمان به راه انداخته. 
 
در واقع،  کاخ‌سفید از هم اینک می‌باید دو مطلب را بپذیرد.  نخست اینکه،   اعمال وحشیانة حکومت ولایت‌فقیه،  همزمان مسئولیت‌هائی متوجة آمریکا خواهد کرد.    دیگر آنکه، با قرار دادن مشتی لات و چاقو‌کش در مقام شخصیت‌های «مستقل»،   نخواهد توانست مسئولیت دولت‌سازی سازمان سیا را پنهان دارد.   ولی این نقش‌پذیری به تحولاتی جان خواهد داد که به هیچ عنوان به ایران محدود نشده و نخواهد شد.
 
همانطور که شاهد بودیم،   علاوه بر فروپاشی سیاست غرب در ایران،   عقب‌نشینی کاخ‌سفید در سوریه همزمان به چند لایه از تحولات عمدة دیگر نیز شکل داده.   مهم‌ترین قربانی‌ای که شکستن شمشیر جنگ‌سازی یانکی‌ها در سوریه به تاریخ جهان ارزانی داشت،   اسلامگرائی ترکیه بود.   در سایة این شکست،  موضع دولت «نظامی ـ اسلامی» آنکارا که با هم‌یاری ارتش ناتو نگرش اسلامی خزنده و مهلک و ضدانسانی را در سطح جامعة ترک به حرکت درآورده،   هر روز متزلزل‌‌تر می‌شود.  عقب‌نشینی آنکارا نخست با رها کردن پروژة تخریب «پارک گزی»‌ به منصة ظهور رسید؛  ‌ سپس در قالب دعوت رسمی از رهبر کردهای عراق،   و موضع‌گیری‌های ظاهراً «پیشرو» پیرامون مسائل قومی دنبال شد.   تا جائی که اردوغان،  رئیس دولت ترکیه،  علیرغم عضویت رسمی کشور متبوعش در سازمان آتلانتیک شمالی،   در سفر اخیر به مسکو،   خواهان پیوستن ترکیه به پیمان شانگهای می‌شود!   باید قبول کرد که این تحرکات جداً «فکاهی»‌ است.   روسیه به هیچ عنوان یک تشکیلات جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی غرب را که در هیبت «دولت آنکارا»‌ خود را به نمایش گذارده،   به پیمان شانگهای راه نخواهد داد.  و اگر پیوستن ترکیه به سازمان شانگهای عملی شود،   می باید نتیجه ‌بگیریم که  ترکیه از اردوگاه غرب بیرون افتاده: 
 
«نخست‌وزیر ترکیه،  رجب اردوغان،   در دیدار از روسیه،   روز جمعه در سن‌پترزبورگ اعلام داشت،   ترکیه خواهان پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای است.»    
منبع:  ریانووستی،  22/11/2013
 
البته ترکیه و سری‌لانکا،   در حال حاضر به عنوان «اعضای همکار جهت گفتگو» در این پیمان نظامی حضور دارند.   ولی این حضور بیشتر جهت انتقال مستقیم و بلاواسطة نظرات «نظامی ـ امنیتی» مسکو به ولینعمت‌های ماورای‌بحاری اینان است،   نه حضوری فعالانه و استراتژیک.   طبیعی است که اگر ترکیه علاقمندی بیشتری جهت حضور استراتژیک از خود نشان دهد،   «قضیه» متفاوت خواهد بود.
 
از سوی دیگر،   بحرانی که طی چند روز گذشته،  پیرامون عضویت اوکراین در اتحادیة اروپا به وجود آمده،   به صراحت نشان می‌دهد که در جبهة اروپای شرقی نیز فروپاشی نصیب آنگلوساکسون‌ها شده.   ایجاد واحد پولی مشترک اروپا و عضوگیری‌های عجولانة اتحادیة اروپا در مناطق شرقی این قاره،   هدف مشخصی را دنبال می‌کرد.  فروپاشی اتحاد شوروی برای انگلستان که در عمل «پدرخواندة» اتحادیة اروپا تلقی می‌شود نویدی بود بس دل‌انگیز.  آنگلوساکسون‌ها با تبلیغات مزورانه به ملت‌های محروم اروپای شرقی که از نیم قرن استالینیسم آدمخوار پای بیرون می‌گذاردند،   چنین وانمود کردند که صرف پیوستن به اتحادیة اروپا از کشور متبوع‌شان یکشبه انگلستان و فرانسه و آ‌لمان فدرال خواهد ساخت!   این توهم شیرین بسیاری را فریفت و کم نبودند سیاستمدارانی که خصوصاً در مناطق مرکزی از قبیل جمهوری چک و لهستان اسب الحاق به اتحادیة اروپا را آناً زین کرده ملت‌ها را به سوی «بهشت» رهنمون شدند. 
 
ولی اهداف واقعی انگلستان از این عضوگیری‌های عجولانه تأمین زندگی مرفه و رشد و آموزش و رفاه برای ملت‌های محروم نبود؛   قضیه به این محدود می‌شد که چگونه می‌توان در برابر رشد قدرت خرید روبل روسیه،   و مغناطیسم بازار اینکشور در جذب نیروی کار ماهر اروپای شرقی سنگ‌اندازی کرد.   بی‌دلیل نبود که هیاهوی تبلیغاتی «به‌به و چه‌چه» پیرامون پیوستن «ملت‌ها» به اتحادیة اروپا با شروع جنگ خاندان بوش با «تروریسم» در کشورهای مسلمان‌نشین تقارن یافت. 
 
در واقع آنگلوساکسون‌ها در دو جبهة‌ «نبرد با تروریسم و پیوستن به اتحادیه اروپا» یک هدف مشخص را دنبال می‌کردند:  تضعیف قدرت عمل روسیه.   به عبارت دیگر،  تخریب پایگاه‌هائی در اولویت اینان قرار گرفته بود،   که در اروپای شرقی و خاورمیانه می‌توانست به عنوان سکوی پرش سرمایه‌داری روس مورد استفاده قرار گیرد.  این سیاست روس‌ستیز در مناطق نفتخیز که مشکلات عدیده‌ای برای قیمت‌گزاری‌های نفت می‌توانست برای یانکی‌ها به وجود آورد،  با عربدة‌ «مبارزه با تروریسم» به اجرا در آمد.  تروریسمی که رشد،   گسترش و سازماندهی آن تحت نظارت غرب صورت می‌پذیرد.   در اروپا همین سیاست با آوای فریبندة ‌«پیوستن به اتحادیة اروپا»‌ توام شده بود.   ولی پیش از توافق‌های ژنو،‌  چرخش دولت اوکراین دست اتحادیة اروپا را در پوست گردو گذاشت:
  
«[...] دولت اوکراین تصمیم گرفته،  روند تدارکات برای امضای تفاهمنامه عضویت اینکشور در اتحادیه اروپا را متوقف کند.   مقامات کی‌یف تصمیم خود را از جمله با ضرورت توسعه روابط اقتصادی با روسیه و اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع توضیح دادند.»
منبع: ریانووستی،  1392 / 09 / 02
 
از خبر فوق  نمی‌باید تعجب کرد.  چرا که همزمانی فروپاشی سیاست‌های استعماری انگلستان و متحدان گاوچران‌اش در ایران،   با به گل نشستن کشتی انگلیس در اروپای شرقی بسیار منطقی است.  در عمل،   بحران اوکراین لایة اروپای شرقی «بحران هسته‌ای» ایران است.  و از آنجا که عقب‌نشینی در الحاق ملت‌های اروپای شرقی به اتحادیة اروپا شتاب گرفته،   و کار به انصراف برخی کشورهای اروپای شرقی از شرکت  در برنامة یوروویژن کشیده،  می‌توان حدس زد که لایه‌های سیاسی گسترده‌ای در داخل ایران نیز دچار فروپاشی خواهد شد،   و چه بسا که گروه‌های بسیاری از دایرة قدرت کنار گذاشته شوند: 
 
«[...] بلغارستان به خاطر مشکلات مالی در مسابقة آواز یوروویژن ـ 2014 در دانمارک شرکت نخواهد کرد [...] پیشتر صربستان،  جمهوری چک،  اسلواکی،  قبرس و کرواسی نیز اعلام کرده بودند که [در این مسابقات شرکت نخواهند کرد]»
ریانووستی،  1392 / 09 / 02
 
البته عدم شرکت چند کشور در یک مسابقة هنری را نمی‌توان به حساب فروپاشی استراتژیک نوشت،  ولی اگر این استراتژی از آغاز این نوع «همگرائی‌ها» را در سیاست‌های خود کلیدی ارزیابی کرده‌،    اینک که این «همگرائی‌» دچار تزلزل شده جای تردید در فروپاشی باقی نمی‌گذارد.   از سوی دیگر،  آنانکه با سیاست‌های جهانی آشنائی‌هائی دارند بخوبی می‌دانند که «مخارج» در مسیر سیاست‌های کلیدی هیچگاه عاملی بازدارنده به شمار نیامده.   چه بسا که کشورهای ثروتمندتر در صورت وجود چشم‌اندازهای مساعد در این همگرائی‌ها به «کمک» کم‌درآمدترها بیایند.   اگر اینک چنین «خیرات و مبراتی» صورت نمی‌گیرد،  به این دلیل است که اصل قضیه بر باد رفته! 
    
از سوی دیگر،  همزمان با فروپاشی سیاست‌ آنگلوساکسون‌ها در ایران و اروپای شرقی،   شاهد حضور وسیع‌تر روسیه در بازارهای تسلیحاتی خاورمیانه هستیم.  و جالب اینکه،   شیخ‌نشین‌های خلیج فارس که معمولاً آتش‌بیاران صنایع نظامی غرب هستند،  اینبار برای صنایع روسیه از خود دست‌ودلبازی نشان می‌دهند:  
 
«منابع خبری مصر از قرارداد نظامی دو میلیارد دلاری قاهره ـ مسکو خبر می‌دهند[...]الجزیره نیز اعلام کرد،  عربستان‌‌سعودی قصد تأمین مالی این قرارداد نظامی را دارد.  براساس این گزارش امارات نیز در اجرایی شدن این قرارداد به مصری‌ها کمک مالی خواهد کرد.»
منبع:کیهان،   25 آبان 1392 
 
اگر از اهمیت تجاری،  مالی و استراتژیک فروش تسلیحات آگاه باشیم،  این را نیز می‌باید نشانه‌ای از عقب‌نشینی «لندن ـ واشنگتن» در جبهه‌های جهانی‌شان تلقی کنیم.  تزریق دلارهای نفتی انگلستان در صنایع نظامی مسکو برای خیلی‌ها از زهر هم تلخ‌تر خواهد شد.   به ویژه زمانیکه صنایع نظامی فرانسه از کنار گذاشتن سفیران «عربی‌سازی» ـ  وظیفة اصلی اینان فروش تسلیحات فرانسه به شیخ‌نشین‌ها بوده ـ  ابراز نگرانی می‌کند،   تکلیف دیگران روشن است.  
 
با این وجود،   با توجه به اعلام مواضع جان کری،  وزیر امور خارجة ایالات متحد پیرامون «اهداف واقعی» انقلاب‌های مصر و تونس و قرار دادن اسلامگرائی در حاشیة این «اهداف»،‌  به استنباط ما تشریح تصویر آتی استراتژی‌های منطقه‌ای،  نیازمند توضیحات مفصل‌تری نیست.   همانطور که گفتیم،  پروندة بسیاری از تبه‌کاری‌های غرب در ایران بسته شده،  و امیدواریم که از این فرصت مناسب ملت ایران،  روشنگران،  سیاستمداران و صاحب‌نظران آنچنانکه شایسته است بهره‌ گیرند.