۱۱/۱۴/۱۳۸۴

فلاش برای انگلیسی زبان‌ها
این دفعه دیگر حرف جدی می‌زنیم. بله، از یک نرم‌افزار قدرتمند به نام فلاش(1) حرف می‌زنیم که درمجموعة نرم‌افزارهائی است که در کیت دریم‌ویورسویت(2) ، ارایه شده. راستش را بخواهید نرم‌افزار فلاش که ویراست 8 آن در دست است، یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارها در ساخت و پرداخت سایت‌های پویا(3) است. تمامی پویائی‌هائی که در سایت‌های اینترنت ملاحظه می‌فرمائید، 90 درصد آن با استفاده از فلاش ساخته شده است. فقط یک اشکال کوچک وجود دارد، غیر از زبان انگلیسی به هیچ زبانی این برنامه را نمی‌توان به کار گرفت!! این از آن حکایات است که انسان را متعجب می‌کند. ولی اصلاً تعجبی در کار نیست، چرا که ویراست 8.5 آن نیز که تا چند هفتة دیگر قرار است به بازار بیاید، عیناً همین خصوصیت را دارد.

سال‌هاست که برنامه‌ریزان و طراحان سایت‌های اینترنتی از اینکه این شرکت، زبان انگلیسی را به این ترتیب از طریق این نرم‌افزار به کاربران اینترنتی سراسر جهان تحمیل کرده، گله و شکایت دارند. صدها مطلب و مقاله در اینمورد در سطوح مختلف بر روی اینترنت به چاپ رسیده، صدها سایت صرفاً تحت عنوان حقوق غیرانگلیسی‌زبان‌ها در مورد فلاش روی شبکة اینترنت شروع به کار کرد‌ه‌اند، ولی مجریان شرکت فقط می‌گویند: نمی‌توانیم مطلب غیر انگلیسی را در این مجموعه به کار گیریم. مجموعه‌ای که امروز تقریباً به قیمت هزار دلار آمریکا به فروش می‌رسد!! دلایل فنی نیز ارائه نمی‌شود، چرا که اگر ارائه کنند، مسلماً مچ مبارک‌شان را برنامه‌ریزهای اینترنت که به هزار و یک زبان تسلط دارند، خواهند گرفت.

از شما چه پنهان چند ماه است که این شرکت مایکرومدیا را، که خود از بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزار جهان است، شرکت بزرگ‌تری به نام آدوب(4)، خریداری کرده. ولی شرکت آدوب هم همین را می‌گوید. به عبارت ساده‌تر قضیة آش خاله شده.

حال، ما کاربران اینترنت چه می‌توانیم بگوئیم؟ این سئوالی است که باید به آن جواب داد. من که فکر نمی‌کنم شرکت آدوب که خود از پایه‌گذاران نرم‌افزارهای چندزبانه بوده، از نظر فنی قادر به انجام چنین برنامه‌ریزی‌ای نباشد. ولی نباید از نظر دور داشت که سایت‌های پویا در بطن اینترنت در چند سال آینده می‌توانند تلویزیون و حتی فیلم‌های سینمائی را جایگزین شوند. شاید این عدم توانائی که از جانب شرکت‌های بزرگ نرم‌افزار جهان اعلام می‌شود بیشتر بازتابی از منافع دراز مدت کشورهای انگلیسی‌زبان و در رأس آن‌ها آمریکا باشد، تا محدودیت‌های فنی.

در این میان رفتار دولت‌های جهان نیز خالی از لطف نیست. هیچکدام، حتی روسیه، چین و خصوصاً هند ـ که خود از برنامه‌ریزان بزرگ اینترنت به شمار می‌رود ـ از این مطلب چیزی نمی‌گویند. نمی‌گویند که اینترنت آیندة ارتباطات جهانی است. و اگر کشوری در زمینة سایت‌های پویا از دیگر زبان‌ها و فرهنگ‌ها عقب بماند، این به معنای عقب ماندگی از حرکت کاروان جهانی است. همانطور که می‌بینیم، در این مورد، دولت‌ها حرارت‌های وطن‌پرستانه‌اشان را خیلی خوب قورت می‌دهند. خصوصاً دولت‌های اسلامی که به این راحتی مردم را برای یک عکس و فیلم به خیابان‌ها می‌کشانند، در عمل دست به هیچ کاری نمی‌زنند. این را در زبان عامیانه حتماً می‌گویند: وطن‌پرستی!!؟

.................................
1) (Flash)
2) (Dreamweaver Suite)، http://www.macromedia.com/
3) (Dynamic)
4) (Adobe)، http://www.adobe.com/

هیچ نظری موجود نیست: